تفاوت iSIM و eSim

انقراض سیم‌کارت‌های فیزیکی

از بدو ورود تلفن‌های همراه به ایران و فروش اولین سیم‌کارت‌های همراه اول، نخستین چیزی که توجه همه را به خودش جلب کرد، شماره‌ی جذاب سیم‌کارت‌ها بود. پس از گسترش استفاده از سیم‌کارت‌ها مقدار آنتن‌دهی و کیفیت مکالمه در اولویت قرار گرفت. پس از پشتیبانی سیم‌کارت‌های از دیتا این بار کیفیت اینترنت و حجم آن در اولویت قرار گرفت. اما هم‌چنان یک موضوع مطرح است؛ افراد به نوع شماره‌شان بها می‌دهند، همچنان بازار خرید و فروش سیم‌کارت رند در جریان است که در این مقاله میخواهیم دلایل آن را بررسی کنیم.

انقراض سیم‌کارت‌های فیزیکی

انواع سیم‌کارت‌ها

چیزی که سال‌های اخیر از یک سیم‌کارت انتظار می‌رود، خیلی فراتر از یک ارتباط عادی‌ست. در حال حاضر در کشور خودمان نیز سیم‌کارت‌ها بر اساس نیاز دسته بندی می‌شوند؛

  • سیم‌کارت اعتباری یا دائمی
  • سیم‌کارت گردشگری
  • سیم‌کارت سازمانی
  • سیم‌کارت‌های IP ثابت

و…

برای مثال سیم‌کارت‌های سازمانی، خدماتی مانند: تماس‌های انبوه، شماره مجازی‌های، تخصیص شماره‌های متوالی و… است یا سیم هوشمند تعرفه‌ی کمتری برای اینترنت دریافت می‌کند به این ترتیب دیگر لازم نیست هزینه‌های اضافی برای خدماتی که نیاز ندارید بپردازید.

در اصل این خدمات برای ارائه شدن، نیاز به وجود یک سیم‌کارت فیزیکی ندارند، پس دور از ذهن نیست تا چند وقت دیگر به جای سیم‌کارت گردشگری، تنها یک بارکد جهت فعال‌سازی eSIM به شما بدهند.

سیم‌کارت‌های غیر فیزیکی

پس از گسترش سیم‌کارت الکترونیکی یا همان eSIM فرضیه‌ی منسوخ شدن سیم‌کارتهای فیزیکی قوت گرفت. هرچند هنوز در خیلی از کشورهای دنیا امکان پشتیبانی از eSIM وجود ندارد یا تمامی افراد گوشی‌های هوشمندی که از eSIM پشتیبانی کند را ندارند؛ که iSIM ها نیز به دنیا معرفی شدند. البته iSIM ها به صورت محدود در دسترس هستند و در حال حاضر گسترش پیدا نکرده اند.

اهمیت شماره‌ی سیم‌کارت

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند برای شماره‌ی دائمی خود، در اصل شماره‌ای که در زمانی طولانی از آن استفاده می‌کنند، دارای اعداد خاصی باشد، از این رو بازار خرید و فروش خطوط رند همچنان دارای اهمیت است. از این جهت سیم‌کارت‌های 0912 نیزدرصد زیادی از انتخاب‌ها را به خود اختصاص می‌دهند. اکثر این افراد صاحب کسب و کارهای کوچک و بزرگ هستند یا به دنبال سرمایه گذاری هستند. البته افراد عادی هم سراغ خرید سیمکارت های 0912 می‌روند و محدودیتی وجود ندارد. برای برخی که هم اعتبار خطوط 912 را میخواهند هم خدمات خاصی را، امکان ترابرد یا تغییر اپراتور وجود دارد.

فرق iSim و eSim بررسی نسل جدید سیم‌کارت

در طی سال‌هایی که ارتباط سلولی شکل گرفت، مدت زیادی طول کشید که سیم‌کارت‌ها از ابعاد یک کارت بانکی به اندازه‌ی نانو سیم‌ شوند. و هدف تحول سیم‌کارت‌ها تنها کوچک شدن ابعاد نبود، بلکه به طور کلی ساختار آن‌ها نیز تغییر می‌کرد و از لحاظ امنیتی نیز پیشرفته‌تر می‌شد. اما دیگر بیشتر از این بر کوچک شدن سیم‌کارت‌ها نمی‌توان مانور داد؛ پس ادغام سیم‌کارت در سخت افزار گوشی قدم بعدی بود که باعث شکل‌گیری eSIM و iSIM شد.

تفاوت اصلی بین eSIM و کلاسیک این است که برای اتصال به اپراتور، مانند قبل نیازی به قرار دادن سیم کارت ندارید. اکنون داده های روی eSIM با استفاده از یک کد QR ویژه که توسط شرکت تلفن همراه به طور خاص برای شما و گوشی هوشمند شما تولید شده است، ثبت می شود. این امر نیاز به بازدید از فروشگاه تلفن همراه را از بین می برد، روش اتصال غیرمجاز را می توان در آینده از راه دور تکمیل کرد. علاوه بر این، eSIM باعث صرفه جویی در فضا در سخت‌افزار دستگاه می شود. از فضای موجود می توان برای سایر حس‌گرهای مفید، حافظه یا ذخیره باتری استفاده کرد.

به نظر می رسید eSIM انتهای پیشرفت سیم‌کارت‌ها باشد، اما سر و کله‌ی iSIM ها پیدا شد. آی‌سیم‌ها تنها در گوشی هوشمند ادغام نشدند بلکه در پردازنده‌ی گوشی هوشمند ادغام شدند.

تفاوت iSIM و eSim

داده های سیم کارت در یک عنصر ویژه‌ی مقاوم به اسم TRE یا ضد دستکاری سازی ثبت می شود. در اصل یک عنصر امن محور است که در برابر حملات فیزیکی مقاومت می‌کند و قادر به میزبانی برنامه‌های کاربردی و رمزنگاری آن‌هاست. انعطاف‌پذیری فاکتور فرم به این معنی است که سیم‌کارت‌های مبتنی بر TRE برای همه انواع دستگاه‌های اینترنت اشیا مناسب هستند و می‌توانند پایه‌ای امن برای نوآوری در سطوح مختلف اینترنت اشیا، چه در حال حاضر و چه در آینده، فراهم کنند.

ابعاد TRE تنها کسری از میلی متر مربع است. اگر eSIM را بتوان با چشم غیرمسلح با باز کردن قاب پشتی گوشی هوشمند کاملاً دید، دیگر نمی‌توان حامل فیزیکی iSIM را بدون از بین بردن کامل پردازنده و یک میکروسکوپ خوب مشاهده کرد.

این سوال مطرح می‌شود که چرا دوباره از یک ماژول حافظه جداگانه استفاده کنیم؟ آیا نوشتن اطلاعات سیم کارت در حافظه مشترک گوشی هوشمند آسان تر نخواهد بود؟ بله، آسان‌تر است، اما امن‌تر نیست. داده‌های iSIM در یک حافظه جداگانه (TRE) در سطح نرم‌افزاری پایین ذخیره می‌شوند تا پیچیدگی هک، جعل و خواندن را به حداکثر برسانند.

و مشترک از تغییر به iSIM به چه امکانات جدیدی دست می‌یابد؟ همه مزایای مشابه از eSIM به علاوه کاهش اضافی فضای داخل دستگاه و علاوه بر این، دستگاه های iSIM از باتری کمتری استفاده می کنند.

این کاهش مصرف باتری شاید در نگاه اول خیلی ضروری نباشد، اما زمانی که زمان استفاده از اینترنت 6g برسد این امر استفاده از ماژول‌های ارتباط سلولی را در فرآیندها و دستگاه‌های اطراف ما گسترش می دهد.

در حال حاضر، میلیون ها تلفن هوشمند در واقع آماده راه اندازی این فناوری جدید هستند. این پیشرفت برای سازگاری بیشتر اپراتور‌ها با تلفن‌های همراه لازم است. زیرا ویژگی‌های 5g به کمک بیشتری برای کاهش مصرف منابع و باتری توسط دستگاه‌هایی که به این شبکه‌های تلفن همراه دسترسی دارند، نیاز دارد.

تغییر اهدف سیم کارت

هم‌چنان اعداد مهم‌اند مخصوصا در صنعت برندینگ، اما جهان ارتباطات اونقدر گسترده شده و به سمت بینهایت می‌رود که این ارزش بین مردم عادی کم می‌شود.

هم‌چنین تمرکز بر روی یک ویژگی خاص سیم‌کارت باعث شده نیازی به هزینه‌ی اضافی نباشد، برای مثال با دریافت سیم‌کارت بازی میزان اینترنت بیشتر و با کیفیت‌تری در دسترس است، در مورد سیم‌کارت‌های دانش‌آموزی وجود فضای امن اینترنتی و ایجاد بستر مناسب برای گشت و گذار اینترنتی کودکان، اهمیت بیشتری دارد که این سبب می‌شود شما مجبور نباشید برای داشتن تمام این ویژگیها هزینه‌ی زیادی را صرف کنید.

در حال حاضر تمرکز بر روی سه چیز است:

  • کاهش درگیری منابع گوشی هوشمند
  • حفظ اطلاعات هویتی در مقابل هکر‌ها (جلوگیری از سرقت هویت مجازی)
  • پوشش یکپارچه انواع شبکه‌های اینترنتی و ارتباطی

حرف آخر

در حال حاضر تنها نقص سیم‌کارت‌های غیر فیزیکی، شماره‌ی آن است. شما دستتان برای انتخاب شماره‌ی این سیم‌کارت‌ها باز نیست. پس همواره باید در گوشی خود یک سیم فیزیکی داشته باشید، در صورت ادغام این دو سیم، دیگر نیاز به گوشی‌های دو سیم‌کارتی نیستم، چراکه روی آن‌ها میتوان چند شماره فعال کرد. این که در آینده‌ی نه چندان دور این اتفاق بیفتد، دور از ذهن نیست.

بهترین ابزارهای هوش مصنوعی تبدیل متن به عکس یا بالعکس
نات کوین چیست؟ بررسی جزئیات پروژه نات کوین

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.