با وجود اعمال محدودیتهای عمده بر زندگی و فعالیتهای اقتصادی مردم، شیوع همهگیری کرونا تأثیر زیادی بر دیجیتالی شدن بیشتر جنبههای مهم زندگی از خرید و ارتباطات گرفته تا تحصیل، کار و غیره گذاشته است. در این بین گوشی های هوشمند به عنوان مهم ترین ابزار دسترسی مردم به محتوا و خدمات دیجیتال از رقبای سنتی خود یعنی رایانه ها فاصله گرفته اند و استفاده از آنها مدام در حال گسترش است، به طوری که هر روز حجم زیادی از محتوا و خدمات دیجیتالی در حال گسترش است. در قالب برنامه های کاربردی برای گوشی های هوشمند ارائه می شود. و برخی از محصولات جدیدتر مانند ساعت های هوشمند نیز مستقیماً با گوشی های هوشمند مرتبط هستند.
به منظور پاسخگویی به نیازهای تلفن همراه و ارائه اپلیکیشن های مناسب برای هر زمینه، مسیرهایی مانند فروشگاه های اپلیکیشن در بالاترین سطح ضرورت قرار دارند و در نتیجه برای بهبود شرایط رقابت در بازار اپلیکیشن ها، محتوای دیجیتال و خدمات، درک جایگاه سیستم عامل های موبایل و روش های توزیع اپلیکیشن ها از اهمیت بالایی برخوردار است. بر این اساس، کمیسیون تجارت منصفانه ژاپن (به اختصار JFTC) یک مطالعه بازار انجام داد و پیشنهاداتی برای رقابت بهتر و سالمتر در این بخش ارائه کرد.
در ادامه هر یک از این چهار پیشنهاد را شرح می دهیم:
1- اولین مجموعه اقدامات توصیه شده بر جلوگیری از ترجیح خود و تضمین دسترسی برابر برای سایر توسعه دهندگان تمرکز دارد. اساس این پیشنهاد ظاهرا بر اساس گزارشهایی است که در چند سال گذشته از دستکاری اپل در جستجوی اپ استور منتشر شده است تا برنامههای خود را بیش از رقبا و شرایط مشابه گوگل در این زمینه برجسته کند. پیشنهادات ارائه شده در این بخش مربوط به ارائه دسترسی برابر به عملکردهای سیستم عامل و آنچه به عنوان “هشدارهای به روز رسانی پیشرفته برای همه توسعه دهندگان” توصیف می شود، و دسترسی به سیستم های پرداخت جداگانه برای برنامه ها و پرداخت های درون برنامه ای گزینه مهم دیگری است که باید در این مورد ذکر شود. بخش. تشکیل می دهد.
2- بهبود توانایی جابهجایی اطلاعات کاربران بین سیستمعاملها و ارتقای فضای رقابتی سالم در سیستمعاملهای موبایل و بازارهای اپلیکیشن، مجموعه دوم اصلاحات پیشنهادی این مجموعه را تشکیل میدهد. اجازه فعالیت سایر فروشگاه های اپلیکیشن غیر گوگل و اپل در صورت رعایت سایر استانداردهای امنیتی و حریم خصوصی، توصیه ویژه این بخش است که خبر خوبی برای توسعه دهندگانی است که از رویه سخت اپل و گوگل در فرآیند بررسی آگاه هستند. برنامه ها قبل از انتشار در اپ استور و پلی. فروشگاه شکایت می کند.
3- تمرکز بر انصاف و عدالت در ایجاد و اعمال قوانین، مجموعه سوم پیشنهادهای ارائه شده در این بسته را تشکیل می دهد که شفافیت بیشتر و ملاحظات پیشرفته تر اپل و گوگل را در تغییر قوانین اپل و گوگل در نظر می گیرد. می دهد.
4- در نهایت در چهارمین و آخرین توصیه ارائه شده در این مجموعه به برجسته سازی هر چه بیشتر رقابت در جهت تشکیل اکوسیستمی جدید در محیطی سالم و عادلانه اشاره شده است.
ژاپن در تلاش برای تنظیم اپ استورها تنها نیست و قبلاً چندین اقتصاد بزرگ جهان از کره جنوبی و استرالیا گرفته تا هند و اتحادیه اروپا اقدامات مشابهی در این زمینه انجام داده و یا از قصد خود برای انجام چنین اقداماتی صحبت کرده اند. آورده اند با افزایش تعداد کشورهای همفکر در این زمینه، آرام آرام زمزمه هایی مبنی بر ایجاد تغییرات در این فرآیند شنیده می شود، از جمله امکان دسترسی به سایر روش های پرداخت درون برنامه ای خارج از مجموعه گوگل. علیه گوگل کار می کند، اما حداقل در برخی مناطق مانند اتحادیه اروپا، به نظر می رسد چاره ای جز تسلیم شدن نیست و به عنوان مثال، احتمالاً امکان نصب اپلیکیشن های iOS از اپ استورهای مختلف در iOS 17 محقق خواهد شد.