توقف تولید تایر تحت فشار قیمت گذاری اجباری / تعداد واردکنندگان 14 برابر تولیدکنندگان

توقف تولید تایر تحت فشار قیمت گذاری اجباری / تعداد واردکنندگان 14 برابر تولیدکنندگان

به گزارش تجارت نیوز:

توقف تولید تایر تحت فشار قیمت گذاری اجباری / تعداد واردکنندگان 14 برابر تولیدکنندگان

تولید لاستیک خودروهای سواری در کشور به دلیل گلوگاه ناشی از قیمت گذاری دستوری در آستانه توقف است. در حالی که تولیدکنندگان دیگر قادر به ادامه فعالیت نیستند، تعداد واردکنندگان به ۱۴ برابر تعداد تولیدکنندگان فعال رسیده و انحصار بازار را در اختیار گرفته اند.

به گزارش تجارت نیوز، تاکید بر قیمت گذاری دستوری و بی توجهی به چالش های تولید تایر در کشور، زمینه را برای دفع سرمایه از تولید و جذب آن به واردات فراهم کرده است. تا به امروز تعداد شرکت‌های واردکننده تایر به ایران 14 برابر تعداد شرکت‌های تولیدکننده بوده است.

سید محمد میر رعبدینی دبیر انجمن واردکنندگان تایر در گفتگو با تجارت نیوز با تایید فعالیت این تعداد واردکننده گفت: بیش از 140 شرکت در ایران تایر وارد می کنند. این در حالی است که تعداد شرکت های تولید تایر در کشور به 10 شرکت می رسد. از این 10 واحد، سه واحد تایر بایاس تولید می کنند و چون تولید تایر بایاس منسوخ شده است، این شرکت ها در آستانه ورشکستگی قرار دارند. هفت تولیدکننده دیگر در زمینه تولید تایرهای سواری و نه تایرهای باری فعالیت دارند.

با توجه به آنچه وی توضیح می دهد، غیرمنتظره نیست که بازار تایر تحت سلطه محصولات وارداتی باشد. اما تسلط نسبی محصولات خارجی بر تولید تایر داخلی با آسیب جدی مواجه شده و تولیدکنندگان را دلسرد کرده است. تا جایی که گاهی حضور پرقدرت تایرهای خارجی را در تضعیف جریان تولید مقصر می دانند. ادعایی که البته واردکنندگان آن را تکذیب می کنند.

میرعابدینی افزود: در حال حاضر قیمت لاستیک ایرانی در بازار نصف لاستیک خارجی است. زیرا برای واردات لاستیک تعرفه 32 درصدی در نظر گرفته شده و نرخ محاسبه ارزش گمرکی بر اساس ETS و با دلار 28 هزار تومانی محاسبه می شود. بنابراین شرایط برای واردکنندگان هم مساعد نیست، اما متهم کردن واردکنندگان به حربه‌ای تبدیل شده است که تولیدکنندگان هر زمان که مشکلی در تولید تایر پیش می‌آید به آن متوسل می‌شوند.

واردکننده مقصر نیست

مشکلاتی که در روند تولید تایر در ایران وجود دارد را نمی توان به گردن واردکنندگان انداخت. هرچند عدم حل این مشکلات بستر مناسبی را برای توسعه واردات فراهم کرده است.

عباس عباسی ابیانه، مدیرعامل سابق شرکت برز نیز با تایید این موضوع به تجارت نیوز گفت: عملکرد واردکنندگان تاثیر مستقیمی بر تولید تایر در ایران ندارد.

تولید تایر در مخمصه قیمت گذاری اجباری

مصطفی تنها سخنگوی انجمن صنعت تایر در پاسخ به این سوال که مشکل اصلی لاستیک چیست؟ وی به تجارت نیوز گفت: صنعت تایر ایران در گلوگاه قیمت گذاری دستوری گرفتار شده است.

وی افزود: تامین مواد اولیه تولید تایر چه از مبدا خارجی و چه داخلی برای تولیدکننده مشکل است. قیمت این مواد به طور مداوم در نوسان است و در نتیجه قیمت تمام شده تولید نیز در نوسان است. در حالی که همزمان در فشار قیمت گذاری نمی تواند قیمت محصول نهایی را متناسب با نوسان قیمت مواد اولیه تغییر دهد.

وی افزود: دولت قیمت گذاری محصول نهایی را تنظیم کرده اما مواد اولیه را نه. در نتیجه این شرایط تولیدکننده با نوسان قیمت تمام شده مواجه می شود. در حالی که قیمت فروش باید ثابت بماند. در حالی که اگر قرار است قیمت لاستیک مصرف نهایی به صورت سفارشی تعیین شود، باید قیمت مواد اولیه و تمام هزینه های زنجیره تامین را نیز سفارش داد.

سخنگوی انجمن صنعت تایر خاطرنشان کرد: این شرایط از جذابیت صنعت تایر برای سرمایه گذاری می کاهد. اتفاقی که باعث کاهش ارزش سهام شرکت ها در بورس می شود. نتیجه ادامه این روند توقف واحدهای تولید تایر است.

به گفته وی، از دهه 1370 تاکنون هیچ تولیدکننده جدیدی وارد صنعت تایر نشده است و عناوین نوظهور کنونی متعلق به سازندگان قبلی است که با نام تجاری جدید در حال فعالیت هستند.

با این تفاسیر آنچه که به بلای تولید تایر در ایران تبدیل شده است، قیمت گذاری اجباری از سوی نهادهای دولتی است. در پی این سیاست غلط، سرمایه ها از تولید فرار می کنند و به واردات روی می آورند. رویکردی که منجر به خروج مستمر ارز از کشور می شود.

برای خواندن ادامه مطلب خبر ظهور تا سقوط کیان تایر را بخوانید.





تبلیغات تجارتنیوز

آخرین مهلت ثبت نام یارانه 200 میلیونی خودرو
آغاز عرضه دنا پلاس در بورس کالا

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.