بر اساس این گزارش، تعداد کل گوشی های هوشمند عرضه شده در سال 2022 با کاهش 11.3 درصدی به نزدیک به 1.21 میلیارد دستگاه خواهد رسید که کمترین میزان فروش گوشی های هوشمند از سال 2013 تاکنون است. به گفته IDC، این کاهش قابل توجه عرضه مربوط به میزان قابل توجهی است. تعدیل تقاضای کاربران، تورم و عدم قطعیت های اقتصادی و احتمالاً آن را در نتایج مالی تمامی تولیدکنندگان بزرگ تلفن همراه خواهیم دید.

نبیلا پوپل، یکی از مدیران تحقیقاتی IDC، ضمن توجه به کاهش بی سابقه عرضه گوشی های هوشمند در فصل تعطیلات نسبت به فصل قبل، دلیل این امر را کاهش تقاضا و کاهش عرضه به دلیل موجودی بالای انبارها می داند. پوپال اضافه می کند: «فروش سنگین و پیشنهادهای تبلیغاتی به جای افزایش رشد عرضه، به کاهش موجودی فعلی در طول فصل کمک کرد. فروشندگان به طور فزاینده ای بر سودآوری در برنامه ریزی و تحویل تمرکز می کنند. [محصولات خود] محافظه کارانه عمل کرده اند. حتی اپل که تا به امروز ظاهرا [از این مسئله] ایمن بود با قرنطینه های پیش بینی نشده در کارخانه های کلیدی خود در چین با مشکلات زنجیره تامین مواجه شده است. آنچه در این فصل تعطیلات به ما میگوید این است که افزایش تورم و تشدید نگرانیهای کلان باعث کاهش هزینههای مصرفکننده حتی بیش از حد انتظار میشود و هر گونه بهبودی احتمالی را تا پایان سال 2023 به تعویق میاندازد.

در سه ماهه چهارم سال 2023، طبق داده های اولیه و اندازه گیری های IDC، اپل به لطف حضور موفق سری آیفون 14 در صدر لیست و بالاتر از سامسونگ قرار دارد. این شرکت در این بازه زمانی موفق به عرضه 72.3 میلیون آیفون به بازار شد که با وجود اینکه در مقایسه با 85 میلیون آیفون عرضه شده در سال 2021 با کاهش 14.9 درصدی مواجه شد، اما این کاهش کمترین میزان در بین رقبا است. و سهم اپل از بازار 23.1 درصد است. در همین زمان در سال گذشته به 24.1 درصد افزایش یافته است.

شرایط سامسونگ به عنوان دومین برند در این لیست تفاوت چندانی ندارد و علیرغم اینکه 58.2 میلیون دستگاه آن با افت 15.6 درصدی نسبت به سال قبل فروخته شد، نزدیک به 11 میلیون دستگاه کاهش یافت، اما سهم بازار این شرکت از 18.8 درصد در سال گذشته به 19.4 درصد رسیده است. است.

بیشترین کاهش عرضه در بین پنج برند اصلی بازار در سه ماهه چهارم سال 2022 متعلق به شیائومی است که با افت 26.3 درصدی به جای 45 میلیون سال گذشته، این بار تنها 33.2 میلیون گوشی روانه بازار شد. افت این شرکت به حدی بوده که در سهم بازار آن نیز نمود پیدا می کند و در حالی که سال گذشته 12.2 درصد از کل گوشی های عرضه شده به بازار نام شیائومی داشتند، این رقم اکنون به 11 درصد رسیده است.

Oppo با عرضه 25.3 میلیون گوشی و Vivo با 22.9 میلیون گوشی در رده های چهارم و پنجم این فهرست قرار دارند که هر دو افت نسبتاً دو رقمی بالایی را تجربه کرده اند و فروش آنها با افت 15.9 و 18.9 درصدی مواجه شده است. به ترتیب نسبت به سال قبل. سهم بازار این دو شرکت نسبت به قبل تفاوت چندانی ندارد و اوپو با 8.4 درصد و ویوو با 7.6 درصد تفاوت آشکاری با سه برند قبلی دارند.

در مقیاس سالانه، سامسونگ بار دیگر با عرضه نزدیک به 261 میلیون گوشی بر جایگاه اول تکیه کرد و علیرغم اینکه 4.1 درصد کمتر از سال قبل گوشی معرفی کرد، سهم بازار خود را از 20 به 21.6 درصد افزایش داد. اپل با 226.4 میلیون بار دانلود 4 درصد دیگر کاهش یافته است، اما سهم بازار آن از 17.3 درصد به 18.8 درصد افزایش یافته است. شیائومی با 153.1 میلیون محموله و کاهش 19.8 درصدی 12.7 درصد از بازار گوشی های هوشمند در سال 2022 را در اختیار دارد و Oppo و Vivo به ترتیب با 103.3 و 99 میلیون در جایگاه های چهارم و پنجم قرار دارند. میزان افت این دو برند تقریباً یکسان و نزدیک به 22.7 درصد است و به ترتیب 8.6 درصد و 8.2 درصد از بازار را در اختیار دارند.