آشنایی با Pure UI - زبان طراحی رابط کاربری جدید نوکیا

آشنایی با Pure UI – زبان طراحی رابط کاربری جدید نوکیا

واحد خبر mobile.ir: نوکیا که در بهمن ماه سال جاری در کنگره جهانی موبایل 2023 با رونمایی از لوگوی جدید خود خبرساز شد، حالا رابط کاربری جدید خود را با مفاهیم بصری جدید معرفی کرده است. تغییری که در راستای استراتژی و رویکرد جدید گروه فنلاندی در راستای برندسازی و بازاریابی محصولات و خدمات صورت می گیرد. طبق اخبار منتشر شده، تیم طراحی نوکیا به تازگی زبان طراحی جدیدی را برای رابط کاربری این شرکت توسعه داده است که Pure UI نام دارد و قرار است در آینده برای اپلیکیشن ها و دیگر محصولات نوکیا مورد استفاده قرار گیرد.

هدف از این طراحی جدید ارائه ظاهری سازگار و منعطف با چشم اندازی آینده نگر در قالبی ساده و مینیمالیستی است. روشی که در حال حاضر محبوب ترین روش طراحی رابط کاربری محسوب می شود. چندین مؤلفه در این رابط کاربری وجود دارد که با الگوها و دستورالعمل ها شروع می شود که ظاهر کلی آن را تعیین می کند.

نوکیا جزئیات زیادی را در طراحی رابط کاربری جدید ارائه کرده است. به عنوان مثال، آیکون های نرم افزار در Pure UI دستخوش تغییرات قابل توجهی شده اند، زیرا گوشی های نوکیا معمولا با رابط کاربری مشابه اندروید خام عرضه می شوند. به گفته نوکیا، تیم توسعه این رابط کاربری بر روی سادگی و تلاش برای ادغام اشکال هندسی انتزاعی تمرکز کرده است تا سازگاری و سهولت استفاده را برای کاربر نهایی فراهم کند.

بخش عمده ای از ظاهر جدید رابط کاربری نوکیا به فونت انحصاری آن، Nokia Pure باز می گردد که در تمام قسمت های این رابط کاربری مورد استفاده قرار خواهد گرفت. علاوه بر این، آیکون های جدید نیز بر اساس افکت stroke برای Pure طراحی شده است. این آیکون‌ها که بر اساس اشکال هندسی طراحی شده‌اند، از نظر بصری ساده هستند و ضخامت و جزئیات آن‌ها را می‌توان تغییر داد تا با نیازها و قابلیت‌های نمایش هر دستگاهی اعم از تلفن هوشمند، ساعت هوشمند، تبلت یا دستگاه خانه هوشمند مطابقت داشته باشد. همچنین نوکیا در رابط کاربری جدید خود انیمیشن های روان را برای جابجایی بین صفحات قرار داده است.

تیم نوکیا عناصر استانداردی را آماده کرده است که طراحان می توانند از آنها برای ایجاد سریع صفحه نمایش سازگار با همه اجزا استفاده کنند. علاوه بر این حالت تاریک نیز در این رابط پشتیبانی می شود و المان های مختلف آن با توجه به این حالت تغییر می کند تا با حالت تاریک سازگاری بهتری داشته باشد.

توسعه این رابط کاربری در حالی صورت می گیرد که رابط کاربری گوشی های نوکیا شباهت زیادی به محصولات اندرویدی داشته است و حالا باید منتظر حرکتی به سمت استفاده از Pure UI باشیم. این رابط کاربری دارای اجزای قدرتمندی است که می توان از آنها برای ساخت داشبوردهای پیچیده مبتنی بر وب استفاده کرد که برای پشتیبانی از همه چیز از نمایشگرهای ساعت هوشمند کوچک گرفته تا پانل های دیواری بزرگ طراحی شده اند.

رابط کاربری جدید گامی موثر توسط برند قدیمی نوکیا تلقی می‌شود که این شرکت را در بازار رقابت برای رابط‌های کاربری که در سال‌های اخیر داغ‌تر از همیشه بوده‌اند با نمونه‌هایی مانند One UI سامسونگ و سیستم‌عامل رنگی Oppo فعال نگه می‌دارد. تاکنون هیچ خبر دقیقی از زمان ارائه این رابط کاربری یا محصولاتی که به آن مجهز خواهند شد، منتشر نشده است. اما به نظر می رسد حداقل در کوتاه مدت از آن برای توسعه محصولات نرم افزاری و اپلیکیشن ها استفاده شود.