تحلیل و بررسی لپ تاپ مدل MSI Modern 15

تحلیل و بررسی لپ تاپ مدل MSI Modern 15

لپ تاپ

در صورتی که می‌خواهید با هزینه‌ای مناسب، لپ‌تاپی باریک، سبک و توانمند تهیه کنید و علاقه‌ای به مک‌بوک‌های اپل ندارید، ام اس آی انتخاب جذابی برایتان دارد. با ره گوی در بررسی لپ تاپ ام اس آی Modern 15 همراه شوید.

در گذشته‌ای نه‌چندان دور، خرید لپ‌تاپ جدید، چندان چالش‌برانگیز نبود؛ چراکه کالای آن‌چنان گران‌قیمتی محسوب نمی‌شد؛ اما حالا به‌دلیل رشد افسارگسیخته‌ی قیمت دلار، لپ‌تاپ‌ها به کالای لوکسی تبدیل شده‌اند که حتی خرید ارزان‌ترین مدلشان هم برای بیشتر جامعه امکان‌پذیر نیست. در چنین شرایطی، بیشترین استقبال از لپ‌تاپ‌هایی است که بتوانند تجربه‌ی خوب و کاملی را با کمترین قیمت ممکن ارائه دهند. شاید بتوانیم مک‌بوک ایر M1 اپل را در صدر لپ‌تاپ‌هایی با بیشترین ارزش خرید بدانیم؛ اما ماهیت کلی این لپ‌تاپ‌ و اکوسیستم مک، حداقل طیف گسترده‌ای از کاربرانی ایرانی را به سمت لپ‌تاپ‌های ویندوزی سوق می‌دهد.

شرکت ام اس آی به‌تازگی سری Modern 15 MSI را در بازار ایران به‌فروش می‌رساند، این لپ‌تاپ با بدنه‌ی تمام‌فلزی و باریک و سخت‌افزار توانمندش به‌همراه محصولاتی همچون ذن‌بوک 14 و سرفیس پرو 7 از رقبای ویندوزی مک‌بوک‌های اپل به‌شمار می‌آید. MSI سری Modern را درست‌مثل سری Prestige برای تولیدکنندگان محتوا به‌فروش می‌رساند؛ بنابراین می‌توانید انتظار نمایشگری با رنگ‌های دقیق، عملکردی سریع و بدنه‌ای باریک و سبک را از آن داشته باشید. در حقیقت می‌توانیم سری Modern را مدل اقتصادی‌تر Prestige بدانیم.

ره گوی لپ‌تاپ Modern 15 را با شماره‌مدل A10RBS برای بررسی دراختیار دارد. این مدل از پردازنده‌ی نسل دهم و شش‌هسته‌ای Core i7-10710U در کنار ۸ گیگابایت رم، ۵۱۲ گیگابایت SSD از نوع NMVe و گرافیک مجزای GeForce MX350 با دو گیگابایت حافظه قدرت می‌گیرد. با چنین سخت‌افزاری به نظر می‌رسد که Modern 15 بتواند تجربه‌ی خوبی را ارائه کند. برای پی‌بردن عملکرد دستگاه در دنیای واقعی، در ادامه با بررسی لپ تاپ ام اس آی Modern 15 همراه ره گوی باشید.

طراحی و کیفیت ساخت MSI Modern 15

ام اس آی Modern 15 در بین لپ‌تاپ‌های ۱۵ اینچی، جزو مدل‌های سبک و باریک محسوب می‌شود؛ حداقل در بین لپ‌تاپ‌هایی که کارت گرافیک مجزا دارند، جزو سبک‌ترین‌ها به‌حساب می‌آید. این دستگاه ۱٫۶ کیلوگرم وزن دارد و ضخامت آن در باریک‌ترین قسمت بدنه به ۱۶٫۹ میلی‌متر می‌رسد. بی‌شک می‌توان در همین محدوده‌ی قیمتی، لپ‌تاپ‌های باریک‌تر و سبک‌تری نیز در بازار یافت؛ اما مدل‌های اندکی را می‌توان یافت که در کنار چنین مشخصه‌هایی، از پردازنده‌ی گرافیکی مجزا هم بهره ببرد.

به لطف حاشیه‌های باریک اطراف نمایشگر، مهندسان ام اس آی توانسته‌اند نمایشگر ۱۵٫۶ اینچی لپ‌تاپ Modern 15 را درون بدنه‌ای هم‌اندازه‌ی لپ‌تاپ‌های ۱۴ اینچی جای دهند. بدنه‌ی دستگاه به‌طور کامل از فلزی با بافت بُرس‌خورده ساخته شده، پوشش بدنه نیز به‌گونه‌ای است که آثار انگشت و چربی دست چپدان روی آن نمایان نمی‌شود. MSI لپ تاپ مدرن 15 را در دو رنگ مشکی و خاکستری به‌فروش می‌رساند.

دو لولای کوچک در دو طرف دستگاه، وظیفه نگه‌داشتن نمایشگر را برعهده دارند. این لولاها می‌توانند نمایشگر را در هر زاویه‌‌ای بین صفر تا ۱۸۰ درجه نگه دارند. لولاهای Modern 15 در آزمون «باز کردن لپ‌تاپ با یک دست» نیز نمره‌ی قبولی می‌گیرند. یکی از ضعف‌‌های طراحی به پایداری نه‌چندان زیاد لولاها بازمی‌گردد؛ بدین‌مفهوم که چنانچه دستگاه را مقداری تکان دهید، نمایشگر سرجایش باقی نمی‌ماند و زاویه‌ی آن افزایش می‌یابد.

بد نیست بدانید که طبق ادعای MSI، لپ‌تاپ Modern 15 استاندارد نظامی MIL-STD 810G را یدک می‌کشد. به لطف این استاندارد، Modern 15 در مقابل تغییر فشار هوا، شوک و ضربه، لرزش بدنه، تغییرات دما و رطوبت و پاشش یک سری ذرات جامد مثل نمک، شن و ماسه مقاوم است؛ البته MSI تضمینی برای عملکرد صحیح لپ‌تاپ تحت شرایط یادشده ارائه نمی‌دهد؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که نگاهتان به استاندارد نظامی صرفا به جلوگیری از اتفاقات ناگهانی و تصادفی محدود باشد و هیچ‌وقت لپ‌تاپتان را در معرض چنین شرایطی قرار ندهید.

Modern 15 از نظر کیفیت ساخت و استحکام بدنه نیز رضایتتان را جلب می‌کند؛ دستگاه ساختار مستحکمی دارد، نیمه‌ی پایین دستگاه مقابل فشرده‌شدن و نیمه‌ی بالایی آن مقابل پیچش و اعمال فشار، مقاومت خوبی نشان می‌دهد.

کیبورد، ترک پد و مجموعه درگاه Modern 15

کیبورد جزیره‌‌ای لپ‌تاپ مدرن 15 تجربه‌ی تایپ بسیار لذت‌بخشی را به‌ارمغان می‌آورد. کلیدها چینش استاندارد و فاصله‌ی مناسبی از هم دارند. عمق حرکتی ۱٫۵ میلی‌متری کلیدها، حس خوبی را به کاربر انتقال می‌دهد، از سوی دیگر افزایش ۱۵ درصدی سطح آن‌ها درمقایسه‌با نسل گذشته، به جاگیری بهتر انگشت کمک می‌کند؛ به‌طوری که در مدت کوتاهی می‌توان به تایپ با کلیدها عادت کرد. MSI می‌گوید چراغ‌های LED زیر کلیدها با چینش افقی‌شان، اکنون ۲ برابر نوردهی بیشتری دارند؛ موضوعی که لذت تایپ با دستگاه در محیط‌های تاریک را دوچندان می‌سازد.

تایوانی‌ها چند کلید کارآمد را نیز برای مدرن 15 در نظر گرفته‌اند؛ کلید F5 امکان قطع میکروفون‌ها را فراهم می‌سازد، کلید F7 پروفایل عملکردی دستگاه را بین حالت‌های Super Battery، Silent، Balanced و High Performance تغییر می‌دهد، کلید F8 نور پس‌زمینه‌ی کلیدها را در سطح صفر تا ۳ تغییر می‌دهد و کلید F12 امکان چرخش تصویر هنگام نمایش محتوا به دیگران در حالت ۱۸۰ درجه فراهم می‌کند. نکته‌‌ی مثبت دیگر درباره‌ی کلیدها، به امکان قفل حالت Fn برای دسترسی به عملکرد ثانویه‌ی کلیدهای ردیف F1-12 بدون نیاز به نگه‌داشتن کلید Fn بازمی‌گردد.

با ابعاد ۶۵ × ۱۰۵ میلی‌متری، ترک‌پد مدرن 15 به‌وسعت نمونه‌ی موجود در مک‌بوک‌های اپل نیست؛ اما در عموم کاربری‌ها نیازتان را مرتفع می‌سازد. این ترک‌پد عملکرد بسیار خوبی در تعقیب حرکت انگشت دارد و به‌لطف استفاده از درایورهای پرسیژن مایکروسافت، از تمام ژست‌های حرکتی ویندوز نیز پشتیبانی می‌کند؛ به‌عنوان مثال لمس سه‌انگشتی ترک‌پد، باکس جست‌وجوی ویندوز را فرامی‌خواند و سوایپ سه‌انگشتی به چپ و راست، امکان جابه‌جایی بین اپ‌ها را فراهم می‌آورد.

لپ‌‌تاپ Modern 15 مجموعه‌ی درگاه‌های بسیار متنوعی را دراختیارتان می‌گذارد؛ در لبه‌ی سمت راست دستگاه، به دو درگاه USB 3.2 Gen 2 Type-A و یک درگاه کارت حافظه‌ی microSD دسترسی خواهید داشت؛ درحالی‌که در لبه‌ی سمت چپ، یک جک هدفون/میکروفون، یک درگاه USB 3.2 Gen 1 Type-A، یک درگاه USB 3.2 Gen 1 Type-C با پشتیبانی از سیگنال DisplayPort، یک درگاه HDMI و ورودی آداپتور برق DC مشاهده خواهید کرد. بهتر بود که MSI به‌جای microSD، درگاه پرکاربردترِ SD را برای عکاس‌ها در نظر بگیرد و روی درگاه Type-C از اتصال سودمند و آینده‌نگرانه‌ی تاندربولت پشتیبانی کند.

صفحه‌نمایش و اسپیکر Modern 15

لپ‌تاپی که کاربرانی همچون طراح و عکاس، جامعه‌ی هدفش را تشکیل می‌دهند، باید صفحه‌نمایش کارآمدی داشته باشد، MSI با علم به این موضوع، پیرامون قابلیت‌ها و دقت نمایش رنگ‌ها در لپ‌تاپ مدرن 15 مانور بسیاری می‌دهد. MSI می‌گوید نمایشگر ۱۵٫۶ اینچی مدرن 15 پوشش کاملی از فضای رنگی sRGB‌ را ارائه می‌دهد و می‌تواند ۶ حالت رنگی sRGB، Designer، Office، Movie، Anti-Blue و Gamer را بسته به نوع نیاز، دراختیار کاربر بگذارد.

براساس بررسی‌های ره گوی، صفحه‌نمایش لپ‌تاپ مدرن ۱۵ از پنل IPS LCD با وضوح ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسلی ساخت شرکت چینی Chei Mei زیرمجموعه‌ی گروه Innoux بهره می‌برد. این صفحه‌نمایش تراکم‌پیکسلی ۱۴۱ پیکسل‌براینچ را دراختیارتان می‌گذارد که برای نمایشگری به‌قطر ۱۵٫۶ اینچ کاملا کافی به‌نظر می‌رسد. صفحه‌نمایش مدرن ۱۵ لمسی نیست، پوشش مات دارد و نرخ نوسازی ۶۰ هرتزی را دراختیارتان می‌گذارد.

عملکرد نمایشگر MSI Modern 15 دربرابر لپ‌تاپ‌های دیگر
لپ‌تاپ / آزمایشتصویر سفیدتصویر مشکینسبت کنتراستAdobeRGBsRGBDCI-P3
حداکثر روشناییحداقل روشناییمیانگین روشناییNativeپوششمیانگین خطاپوششمیانگین خطاپوششمیانگین خطا
MSI Modern 15۲۱۱٫۱ نیت۱۱٫۲۵ نیت۲٫۳۱ نیت۹۱٫۴۶۸٫۵۳٫۷۹۳٫۶۱٫۶۶۸٫۷۲٫۹
مک بوک پرو M1۴۳۶ نیت۰٫۰۰ نیت۰٫۵۵ نیت۸۵۵۷۶٫۴۹۹٫۹۲٫۳۷۸٫۳
MSI GF66 Katana۱۶۸ نیت۸٫۰۰ نیت۱٫۲۷ نیت۱۳۲٫۲۴۷٫۹۶۴۴٫۰۴۷٫۶
MSI GE66 Raider۱۸۱٫۷ نیت۸٫۱۱ نیت۱٫۱۶ نیت۱۵۶٫۱۷۳٫۱۹۹۳٫۶۷۵٫۴
ایسر ConceptD 7 Ezel Pro۲۹۴٫۶ نیت۱۵٫۷ نیت۲٫۴۲ نیت۱۲۱٫۷۱۰۰۲٫۵۱۴۳٫۴۵٫۴۹۲٫۹۳٫۶
میت بوک D 14۱۹۱ نیت۳٫۶۵ نیت۱٫۰۳ نیت۱۸۵٫۴۴۷٫۸۶۴۴٫۸۴۷٫۵
سرفیس لپ تاپ Go۲۱۴٫۷ نیت۰٫۶۳ نیت۲٫۰۴ نیت۱۰۵٫۲۷۳٫۳۹۷٫۷۱٫۹۷۴٫۷
مک بوک پرو M1۴۳۶ نیت۰٫۰۰ نیت۰٫۵۵ نیت۸۵۵۷۶٫۴۹۹٫۹۲٫۳۷۸٫۳
هلیوس ۳۰۰۳۱۹ نیت۲۱٫۳ نیت۳٫۷۵ نیت۸۵۷۰۶٫۱۹۱٫۵۵٫۵
سرفیس بوک ۳ ۱۵ اینچی۴۰۵ نیت۳٫۴ نیت۰٫۵۳ نیت۷۶۴۶۵۳٫۸۹۴۱٫۳۷۴۳٫۴
ایسر نیترو ۷۲۶۸ نیت۱۸٫۸ نیت۲٫۰۵ نیت۱۲۹٫۵۷۱٫۵۵٫۳۹۲٫۵۴
میت بوک D15۲۱۳ نیت۴٫۳ نیت۱٫۵۴ نیت۱۳۸۴۸۵٫۱۶۳۴٫۴
سرفیس پرو ۷۳۹۴ نیت۰٫۸ نیت۰٫۶ نیت۶۲۵۷۲٫۵۴٫۰۹۶۱٫۶

لپ‌تاپ مدرن 15 با حداکثر روشنایی ۲۱۱٫۱ نیت در زمینه‌ی روشنایی و کنتراست، در سطح رقبا ظاهر نمی‌شود؛ اما دقت نمایش رنگ‌ها در نمایشگر آن را محصولات قدرتمندی همچون مک‌بوک پرو M1 را از پیش‌رو برمی‌دارد. میان دستگاه‌هایی که تاکنون در ره گوی بررسی کرده‌ایم، تنها سرفیس‌بوک ۳ دقت بهتری در نمایش رنگ‌های sRGB دارد. به‌عنوان یک نقطه‌ضعف برای لپ‌تاپ مدرن 15، می‌توانیم به پشتیبانی‌نکردن از فضای رنگی وسیع‌ترِ DCI P3 اشاره کنیم.