معرفی پردازنده Snapdragon 7+ Gen 2 - اولین پردازنده میان رده کوالکام مجهز به هسته پردازشی Cortex-X2

معرفی پردازنده Snapdragon 7+ Gen 2 – اولین پردازنده میان رده کوالکام مجهز به هسته پردازشی Cortex-X2

واحد خبری mobile.ir: روز پنجشنبه 16 مارس 2023 (25 مارس 1401) کوالکام از چیپست جدید موبایل خود با نام اسنپدراگون 7+ Gen 2 رونمایی کرد. رونمایی کرد که متعلق به طبقه متوسط ​​پیشرفته است. از همان ابتدا لازم به ذکر است که کوالکام مستقیماً به سراغ نسخه پلاس با پسوند Gen 2 در این چیپست رفته و برخلاف همیشه، معرفی اسنپدراگون 7 Gen 2 به تعویق افتاده است. هسته های قدرتمند Cortex-X تا به امروز فقط در سری 8 کوالکام استفاده شده اند و این اولین بار است که این هسته ها در یک چیپست میان رده سری 7 حضور دارند. بنابراین Snapdragon 7 + Gen 2 حساب خود را از تمام رقبای میانی جدا می کند و می توان آن را یک Snapdragon 8 Gen 1 ارزان تر در نظر گرفت.

طبیعتاً باید اسنپدراگون 7+ Gen 2 را ادامه ای از اسنپدراگون 7 نسل 1 سال گذشته دانست، اما این بار به جای افزودن ویژگی های جدید و انقلابی، تاکید بیشتری بر بهبود عملکرد شده است. در مدل سال قبل، جدای از اضافه شدن پشتیبانی از نسل پنجم شبکه mmWave، از هسته های پردازشی مبتنی بر معماری Armv9 نیز استفاده شد که تفاوت های زیادی را با مدل های قبلی این خانواده نشان داد. با این حال، در سری جدید کوالکام 7، با شرایط جدیدی روبرو هستیم که بیشتر بر روی بهبود عملکرد تمرکز دارد. اولین نکته کاملا مثبت در مورد این چیپست 4 نانومتری متعلق به سازنده آن است که مانند اسنپدراگون 8+ Gen 1 از سامسونگ دردسرساز به TSMC تغییر کرده است. نکته دیگر تصمیم کوالکام برای ارائه نسخه پلاس Gen 2 قبل از نسخه معمولی است که تاکنون انجام نشده است و به همین دلیل احتمالا در ماه های آینده نسخه معمولی SD 7 Gen 2 معرفی خواهد شد.

پردازش هسته ها

ساختار پردازشی Snapdragon 7+ Gen 2 مانند نسل قبلی این کلاس بر اساس ترکیب 4+3+1 است که در آن هسته قوی تری در بالای مجموعه قرار می گیرد، سه هسته متوسط ​​در آن قرار می گیرد. سطح میانی، و چهار هسته ضعیف تر در خوشه پایین قرار می گیرند. نکته جدید وجود هسته ای از خانواده Cortex-X در این چیپست است که برای اولین بار در یک پردازنده سری 7 رخ می دهد. Cortex-X2 انتخاب شده برای این چیپست، البته یک نسل کمتر از Cortex-X3 موجود در اسنپدراگون 8 نسل 2 است، بنابراین جایگاه SD 7+ Gen 2 را در رده پرچمداران حفظ می کند. تک هسته Cortex-X2 این چیپست دارای فرکانس 2.95 گیگاهرتز است که از نظر نوع هسته و فرکانس نسبت به تک هسته 2.4 گیگاهرتزی Cortex-A710 موجود در SD 7 Gen 1 بهبود چشمگیری داشته است و کوالکام نیز این فرکانس را بهبود بخشیده است. عملکرد 50 درصد SD 7+ Gen 2 با SD 7 Gen 1 صحبت می کند و عملاً تمام این ارتقاء عملکرد را می توان به هسته جدید X2 آن نسبت داد.

البته این شرایط مثبت تنها در پردازش های تک هسته ای مشهود است و بار دیگر از همان 3 هسته Cortex-A710 در هسته های میانی استفاده می شود که تنها حداکثر فرکانس آن از 2.36 به 2.49 گیگاهرتز افزایش یافته است. چهار هسته A510 آن تغییری نکرده و همان فرکانس 1.8 گیگاهرتز را ارائه می دهد. بنابراین، حداقل در پردازش چند رشته ای، احتمالاً شاهد تغییر خیلی بزرگی در SD 7+ Gen 2 نسبت به قبل نخواهیم بود. در پایان این بخش، توجه به این نکته نیز ضروری است که اگرچه بهره وری انرژی در فرآیند پیشرفته 4 نانومتری TSMC بهبود یافته است، بخشی از این بهبود احتمالاً صرف تغذیه تک هسته ای پرمصرف X2 می شود. تا جایی که راندمان انرژی سازنده تنها 13 درصد است. این SD 7+ Gen 2 صحبت می کند.

گرافیک

طبق سنت چند سال اخیر کوالکام، نه تنها اطلاعات زیادی از ساختار پردازنده گرافیکی این پردازنده منتشر نشده است، بلکه حتی نام آن نیز حذف شده و تنها وجود گرافیک Adreno در SD 7+ Gen 2 بوده است. ذکر شده. با توجه به اطلاعات اندک موجود از این گرافیک، حضور پردازنده گرافیکی جدید در این پردازنده بعید به نظر می رسد و ظاهرا از قدرت یک پردازنده گرافیکی شناخته شده استفاده شده است که به طور قطع با افزایش فرکانس مواجه شده است. جدا از نام و مشخصات این پردازنده گرافیکی، شرکت سازنده در مورد عملکرد گرافیکی 2 برابر بهتر از گرافیک SD 7 Gen 1 صحبت می کند که تنها 20 درصد بهتر از نسل قبلی خود (Snapdragon 778G) بوده است.

حافظه

SD 7+ Gen 2 از یک کنترلر حافظه 32 بیتی (دو 16 بیتی) LPDDR5 پشتیبانی می کند که همچنان وضعیت موجود برای چیپست های میان رده کوالکام است و برخلاف Snapdragon 8 Gen 2 همچنان از حافظه سریعتر LPDDR5X پشتیبانی نمی کند. حداکثر پهنای باند حافظه در این چیپست 25.6 گیگابایت بر ثانیه است که ظاهرا هیچ تفاوتی با SD 7 Gen 1 ندارد.

پردازنده سیگنال ویدیویی (ISP)

پردازنده سیگنال تصویر 18 بیتی Spectra یکی از ویژگی های انتقال یافته از تراشه های پرچمدار سری 8 به SD 7+ Gen 2 و در مقایسه با Spectra 14 بیتی نسل قبل است، جدا از اینکه امکان ضبط HDR کامپیوتر را فراهم می کند. ویدیو با نوردهی سه گانه، عکاسی در نور کم را بهبود می بخشد. (که کوالکام آن را Mega Low Light می نامد) نیز چشمگیر بوده است.

به لطف این ISP، حداکثر وضوح دوربین تکی با تاخیر شاتر صفر (ZSL) از 64 به 108 مگاپیکسل افزایش یافته است و امکان استفاده از دوربین های دوگانه 64 و 36 مگاپیکسلی و دوربین سه گانه 32 مگاپیکسلی در همان حالت وجود دارد. . حداکثر رزولوشن یک دوربین واحد پشتیبانی شده در این پردازنده بدون ZSL هنوز 200 مگاپیکسل است. حداکثر رزولوشن فیلم برداری در این کل به 4K/60fps می رسد که با وجود ارتقاء نسبت به نسل قبلی (با حداکثر وضوح 4K/30fps)، همچنان فاصله خود را با SD 8 Gen 2 با حداکثر وضوح 8K/60fps حفظ می کند. . این چیپست همچنین قادر به ضبط اسلوموشن با رزولوشن 1080p/240fps است.

حداکثر رزولوشن صفحه نمایش پشتیبانی شده در این چیپست بسیار تغییر کرده و از Full HD+ به QHD+ ارتقا یافته است، اما حداکثر نرخ تازه سازی از 144 به 120 هرتز کاهش یافته است.

پردازنده سیگنال دیجیتال و هوش مصنوعی

در رابطه با بلوک پردازنده سیگنال ویدیویی Hexagon و موتور هوش مصنوعی SD 7+ Gen 2، درست مانند گرافیک این چیپست، کوالکام تنها به ذکر اطلاعات کلی و در نتیجه عدم وجود ویژگی های مهم مانند INT4 و میکرو اکتفا کرده است. -کاشی کاری (که در نسل بعدی بلوک های شش گوش وجود دارد) در SD 8 Gen 2 وجود دارد) می توان در مورد امکان تکرار حضور DSP نسل قبل و ایجاد تغییرات در آن صحبت کرد. البته این به معنای یکسان بودن عملکرد این دو دستگاه نیست و به گفته کوالکام، عملکرد هر وات آن نسبت به SD 7 Gen 1 40 درصد افزایش یافته است.

مودم و گزینه های ارتباطی

کوالکام مودم اسنپدراگون X62 این چیپست را تغییر نداده و همچنان از ارائه مودم های پیشرفته تر X65 و X70 در یک پردازنده میان رده خودداری می کند. این مودم مانند قبل از هر دو شبکه 5G یعنی mmWave و زیر 6 گیگاهرتز پشتیبانی می کند و حداکثر سرعت دانلود آن بر روی کاغذ به 4.4 گیگابیت در ثانیه می رسد اما این بار پشتیبانی از DSDA یا قابلیت Dual SIM dual Active به چیپست سری 7 برای بار اول. بوده است این ویژگی که قبلا فقط در پلتفرم سری 8 کوالکام وجود داشت، فعال شدن همزمان هر دو رادیو موجود در SD 7+ Gen 2 در شبکه های 4G و 5G را تضمین می کند و امکان استفاده از هر یک از این دو گوشی را برای کاربران دستگاه فراهم می کند. سیم کارت می تواند از هر شبکه 4G یا 5G استفاده کند.

ماژول ارتباطی چیپست از FastConnect 6700 به FastConnect 6900 ارتقا یافته است که همچنان دسترسی Wi-Fi 6 و 6E را فراهم می کند، اما حداکثر سرعت جریان Wi-Fi 6E 2×2 آن به لطف پشتیبانی از ویژگی DBS (یا دو باند همزمان) روی کاغذ است. . 2.9 به 3.6 گیگابیت بر ثانیه و نسخه بلوتوث آن نیز از 5.2 به 5.3 رسیده است. ماهواره های ناوبری دو فرکانس، NFC و پورت USB-C با استاندارد سرعت USB 3.1 از دیگر گزینه های ارتباطی بدون تغییر این پردازنده هستند.

زمان حضور در بازار است

به گفته سازنده، چیپست Snapdragon 7+ Gen 2 به زودی اواخر ماه جاری وارد بازار خواهد شد و برندهای Realme و Redmi (به ترتیب از Oppo و Xiaomi) جزو اولین شرکت هایی خواهند بود که گوشی هایی با این چیپست عرضه می کنند.

, , , , , , , , , , , , , , , ,
معرفی Galaxy A54 5G و Galaxy A34 5G – میان رده های جدید سامسونگ با نمایشگر 120 هرتزی و باتری 5000 میلی آمپر ساعتی
معرفی iQOO Z7 5G با تراشه Dimensity 920 و دوربین 64 مگاپیکسلی مجهز به لرزشگیر اپتیکال

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.