پشتیبانی اندروید از معماری RISC-V و تاثیر آن بر دنیای Arm

پشتیبانی اندروید از معماری RISC-V و تاثیر آن بر دنیای Arm

واحد خبر mobile.ir: سیستم عامل اندروید در حال حاضر از دو معماری مجموعه دستورالعمل های مختلف یا ISA (مخفف Instruction Set Architecture) یعنی Arm و x86 پشتیبانی می کند. اکثر دستگاه های اندرویدی، از جمله گوشی های هوشمند، تبلت ها، تلویزیون ها و ساعت های هوشمند از تراشه های مبتنی بر Arm استفاده می کنند. در همین حال، معماری x86 عمدتاً در تراشه های موجود در رایانه های شخصی استفاده می شود. اکنون، گوگل در کنفرانس RISC-V که ماه گذشته برگزار شد، رسما اعلام کرد اعلام کرد اندروید از معماری RISC-V پشتیبانی خواهد کرد و این شرکت قصد دارد معماری مذکور را به “پلتفرم سطح یک” سیستم عامل محبوب گوشی های هوشمند تبدیل کند.

در این جلسه لارس برگستروم، مدیر مهندسی گوگل نیز اشاره کرد که AOSP (پروژه متن باز اندروید) برای معماری RISC-V تنها در نسخه 64 بیتی در دسترس خواهد بود. این در راستای برنامه بلندمدت گوگل برای توسعه اندروید است. همانطور که تلفن های پیکسل 7 نیز به طور پیش فرض بدون پشتیبانی از معماری 32 بیتی عرضه می شوند.

با این حال، این اولین بار نیست که اندروید بر روی معماری دیگری غیر از Arm یا x86 معرفی می شود و قبلاً این پلتفرم از معماری MIPS قبل از منسوخ شدن آن در سال 2018 پشتیبانی می کرد. با وجود این، برگستروم اشاره کرد که گوگل به دنبال ارائه یک معماری کارآمد است. و ساختار کامل اندروید بر اساس معماری RISC-V که فراتر از نمونه اولیه قابل استفاده است.

چرا RISC-V؟

RISC (به اختصار Reduced Instruction Set Computer) نوعی معماری ریزپردازنده است که از مجموعه کوچکی از دستورالعمل های بهینه شده به جای مجموعه دستورالعمل های بسیار تخصصی استفاده می کند. برخلاف Arm و x86، معماری RISC-V یک معماری متن باز است و این مهمترین نقطه قوت آن است. زیرا شرکت ها برای استفاده از این معماری نیازی به پرداخت حق امتیاز یا بهره اختصاصی ندارند. در مقابل، گروه هایی مانند کوالکام و مدیاتک که تراشه های مبتنی بر Arm را طراحی و تولید می کنند، باید مجوزهای انحصاری را از این شرکت دریافت کنند. در نتیجه، می‌توان انتظار داشت دستگاه‌هایی که با نسل پنجم معماری RISC تولید می‌شوند، قیمت پایین‌تری نسبت به نمونه‌های مبتنی بر Arm داشته باشند.

از سوی دیگر شرکت هایی که به دنبال کاهش وابستگی به رقبا یا تولیدکنندگان خارجی هستند، استفاده از این معماری را به طور جدی در دستور کار قرار داده اند. جالب اینجاست که خود گوگل در حال حاضر از معماری RISC-V برای تراشه های امنیتی Titan M2 خود در محصولات پیکسل استفاده می کند و اینتل نیز چیپست های RISC-V را به مشتریان تجاری خود ارائه می دهد. سال گذشته، شایعاتی وجود داشت مبنی بر اینکه اپل ممکن است برخی از تراشه های مبتنی بر Arm را با تراشه های ساخته شده بر اساس معماری RISC-V جایگزین کند.

علاوه بر این، یکی از بهترین ویژگی‌های معماری جدید این است که توسعه‌دهندگان برای پورت کردن و اجرای برنامه‌های خود بر روی دستگاه‌های RISC-V نیازی به انجام فرآیندهای پیچیده و طولانی ندارند. ART اساساً کد را به دستورالعمل های اصلی دستگاه هدف ترجمه می کند و برنامه در واقع به جای Arm در قالب RISC-V ترجمه و استفاده می شود. البته کدنویسی خاص این پلتفرم موضوع متفاوتی است که مانند اکثر اپلیکیشن های اندرویدی بر اساس جاوا تولید می شود.

علاوه بر این موارد، RISC-V به عنوان فرار از رقابت تجاری فزاینده در نظر گرفته می شود. از آنجا که دفتر مرکزی RISC-V در حال حاضر در سوئیس است، می تواند به عنوان یک زمین بی طرف برای ایالات متحده و چین عمل کند و آن را به گزینه ای جذاب برای شرکت های طراحی تراشه تبدیل کند.

به گفته برگستروم، در حال حاضر امکان دانلود و آزمایش نسخه بسیار محدود اندروید سازگار با RISC-V وجود دارد که البته از ART برای جاوا پشتیبانی نمی کند. مشکلی که به زودی با پشتیبانی رسمی شبیه ساز ART در حدود سه ماهه اول سال 2023 برطرف خواهد شد.

برگستروم در این رابطه می گوید: «اندروید در واقع یک سیستم عامل است [مبتنی بر] جاوا است. رابط [این سیستم‌عامل] این برنامه کاملاً مبتنی بر جاوا و سرویس های آن، امکانات ارتباطی و حتی برنامه های اختصاصی آن در اکثر موارد بر روی جاوا اجرا می شود. بنابراین، پشتیبانی ART درها را برای ویژگی های جدید متناسب با نیاز کاربران (مانند برنامه ها و رابط کاربری مناسب) در اندروید مبتنی بر معماری RISC-V باز می کند. او سپس لیستی از ویژگی‌های اندروید مبتنی بر RISC-V را منتشر کرد، اما به زمان مشخصی برای انتشار آنها اشاره نکرد.

دلیل تمایل شرکت ها به خروج از سلطه Arm

اما سوال مهم دیگر دلیل تمایل شرکت ها به خروج از دامنه Arm است. اولین مسئله در این زمینه را باید در ناپایداری آرم جستجو کرد. سافت‌بانک به‌عنوان مالک Arm، به دنبال فروش سبد سهام خود به انویدیا در سال 2020 به قیمت 40 میلیارد دلار بود، اما موفق به انجام این کار نشد. زیرا پس از تلاش شرکت هایی مانند کوالکام، گوگل و مایکروسافت، کمیسیون تجارت ایالات متحده (FTC) وارد عمل شد و از این قرارداد شکایت کرد. این معامله در نهایت به دلیل ادعای نهادهای نظارتی ایالات متحده آمریکا در خصوص موضوعات ضد رقابتی انجام نشد.

از سوی دیگر، آرم (به عنوان یک شرکت انگلیسی متعلق به یک شرکت سرمایه‌گذاری ژاپنی) را می‌توان یکی از قربانیان تحریم‌های تجاری علیه گروه‌هایی مانند هوآوی دانست، تا جایی که این شرکت مجبور شد چندین ماه با هواوی قطع رابطه کند.

مدل کسب و کار Arm در حال صدور مجوز به توسعه دهندگان دیگر است

همچنین شکایت آرم علیه کوالکام (به عنوان یکی از بزرگترین مشتریان خود) به دلیل خرید استارتاپ طراحی تراشه Nuvia و ادعای نقض حقوق مالکیت و مجوزهای مربوط به استفاده از طراحی و معماری پردازنده های این شرکت وجود ندارد. تصویری بسیار امیدوارکننده برای تولیدکنندگان دیگر.

در پایان باید گفت که باید مدتی صبر کرد تا نتیجه این تحولات را ببینیم. اگرچه ماه‌ها طول می‌کشد تا دستگاه‌های پرچم‌دار قابل قبول مبتنی بر تراشه‌های مبتنی بر معماری RISC-V ارائه شود، اما شکی نیست که گوگل مسیرهای جدیدی را با چشم‌انداز روشن برای تولیدکنندگان باز خواهد کرد.