گزارش کانترپوینت در مورد بازار ساعت های هوشمند در سال 2022 - پیشتازی اپل و رشد سالانه 12 درصد

گزارش کانترپوینت در مورد بازار ساعت های هوشمند در سال 2022 – پیشتازی اپل و رشد سالانه 12 درصد

واحد خبر mobile.ir: گروه تحقیقاتی کنترپوینت در روز چهارشنبه 22 فوریه 2023 (3 اسفند 1401) گزارش جدید خود را در خصوص بازار ساعت هوشمند در کل سال 2022 منتشر کرد. منتشر کرده است; بر اساس این گزارش، علیرغم اینکه این رده در طول سال شاهد افزایش دو رقمی عرضه بوده است، اما در سه ماهه چهارم نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش عرضه محصولات به بازار. تعداد دستگاه های گران قیمت در این بازار نسبت به سال قبل تقریبا دو برابر شده است اما در رده متوسط ​​با کاهش محسوس مواجه هستیم. اپل همچنان پادشاه بلامنازع این بازار است که سهم بازار آن برخلاف اکثر برندهای بزرگ نه تنها افزایش یافته، بلکه افزایش یافته است.

اپل واچ اولترا

به گزارش کانترپوینت، تعداد ساعت های هوشمند عرضه شده در کل سال 2022 با افزایش سالانه 12 درصدی مواجه خواهد شد، اما اگر دوره مقایسه را محدود کنیم و تنها بر سه ماهه چهارم تمرکز کنیم، با کاهش 2 درصدی عرضه مواجه خواهیم شد. کنترپوان دلیل این کاهش را جدا از فشارهای تورمی، رشد کند هند می داند که با برندهای متعدد یکی از تاثیرگذارترین مناطق جغرافیایی در این دسته است. این رشد منفی اولین نمونه در نوع خود از زمان آغاز همه گیری کرونا در سال 2020 محسوب می شود و می توان آن را نشانه بازگشت بازار به استانداردهای قبلی در این زمینه دانست.

کانترپوینت دوقطبی شدن قیمت در تقاضای ساعت های هوشمند را به عنوان برجسته ترین ویژگی بازار در سال 2022 ذکر می کند، جایی که عرضه ساعت های میان رده کاهش یافته است، اما به ترتیب ساعت های فوق گران قیمت (بیش از 400 دلار) و فوق العاده ارزان (زیر 100 دلار) هستند. 129 و 34 درصد افزایش عرضه سالانه.

سهم بازار جهانی ساعت های هوشمند بر اساس قیمت عمده فروشی بین سال های 2022 تا 2021

در این رابطه، تحلیلگر Counterpoint Woojin Son می‌گوید: «اپل یک محرک قوی برای افزایش میانگین قیمت فروش (ASP) در بازار جهانی ساعت‌های هوشمند، به ویژه در محدوده قیمت بالای 400 دلار است. [سال] 2022 بود. [در این جا] دو دلیل اصلی برای این افزایش میانگین قیمت فروش وجود دارد [که شامل] انواع ساعت های هوشمند اپل و افزایش نرخ ارز [می‌شوند]اپل امسال، اولین مدل پریمیوم خود [با نام مدل] Ultra را با قیمت اولیه 799 دلار در ایالات متحده عرضه کرد. علاوه بر این، با افزایش نرخ ارز، نرخ محلی اپل واچ در کشورهای مختلف تغییر کرد. تقاضا برای دسته بندی پیشرفته و پریمیوم با وجود کاهش روحیه کاربران [برای خرید] در پایان سال 2022 نسبتا قوی باقی ماند.» به گفته این محقق، البته هنوز باید مراقب رده قیمتی زیر 100 دلار بود، زیرا با وجود رشد این رده در کل سال 2022 (به دلیل فوق العاده بودن رشد بازار هند)، این دسته در سه ماهه چهارم نسبت به سه ماهه سوم با افت زیادی مواجه بوده است

سهم بازار برندهای اصلی فروش ساعت های هوشمند در سال 2022 نسبت به سال 2021

در رتبه اول این بازار طبق معمول اپل قرار دارد که با رشد 17 درصدی عرضه، 34.1 درصد از این بازار را در اختیار دارد. این رقم در سال گذشته 32.6 درصد بود. Counterpoint موفقیت اپل در این مرحله را به فروش بالای Apple Watch Series 8، Apple Watch Ultra و Apple Watch SE 2022 نسبت می دهد. جایی که فروش سالانه برای اولین بار 50 میلیون افزایش یافت و 60 درصد از کل درآمد بازار جهانی ساعت هوشمند در اختیار اپل قرار گرفت.

اپل واچ سری 8

سامسونگ با وجود همان سهم بازار 9.8 درصدی نسبت به سال گذشته، در رتبه دوم قرار دارد، اما با رشد سالانه 12 درصدی مواجه بوده است، اما درآمد آن تنها 0.5 درصد رشد داشته است که از نظر کانترپوینت بیش از هر چیز به دلیل اندکی است. کاهش میانگین قیمت فروش نسبت به سال گذشته البته از نظر این مجموعه تحقیقاتی فروش گلکسی واچ 5 همچنان مثبت است.

سهم بازار هوآوی به عنوان سومین برند در این رده با 1 درصد کاهش به 6.7 درصد رسیده است که بر اساس این گزارش باید در عقب ماندن تولیدکنندگان ساعت هوشمند چینی نسبت به همتایان هندی خود در سال 2022 جست و جو کرد. دو برند هندی نویز و فایربولت با سهم بازار بیش از 5 درصد در جایگاه های بعدی این لیست قرار دارند و اگرچه هنوز نتوانسته اند از شر هواوی خلاص شوند اما در آینده به عنوان تهدیدی برای سامسونگ مطرح شده اند!

جایگاه دو برند فیت بیت و شیائومی در سال 2022 به رتبه های 10 و 11 تغییر کرده است که نسبت به رتبه های 7 و 8 سال قبل کاهش چشمگیری را نشان می دهد. از جمله دلایل این کاهش، جدای از قدرت برندهای هندی، ناتوانی آنها در دفاع از موقعیت خود است. در بازارهای اصلی آنها (Fitbit در آمریکای شمالی و Xiaomi در چین) ذکر شده است. عرضه این دو برند نسبت به سال قبل یا ثابت مانده یا کاهش یافته است.

عرضه ساعت های هوشمند در سال 2022 نسبت به سال 2021 بر اساس منطقه توزیع

بر اساس گزارش Counterpoint در مورد بازار آمریکای شمالی، بزرگترین بازار ساعت های هوشمند در سه ماهه چهارم سال 2022 نامگذاری خواهد شد که قدرت آن امکان گسترش این عنوان را به کل سال گذشته فراهم می کند. این منطقه با عملکرد قوی اپل در سه ماهه چهارم افزایش قابل توجهی در عرضه داشته است، اما سهم بازار آن به دلیل رشد بازار هند اندکی کاهش یافته است. حجم بازار هند در مقایسه با سال گذشته بیش از دو برابر شده است و اگرچه تا سه ماهه سوم رشد ثابتی داشت، اما در سه ماهه چهارم با افت فصلی 36 درصدی مواجه شد. تحلیلگران کنترپوینت رشد تا سه ماهه سوم را ناشی از فشار برندها به مازاد عرضه کانال های فروش در آستانه فصل تعطیلات در این کشور می دانند که به نوبه خود منجر به کاهش عرضه در سه ماهه چهارم می شود. در طرف مقابل، عرضه ساعت های هوشمند در سه ماهه چهارم در بازار چین برای اولین بار در یک سال گذشته به دلیل کاهش سیاست های سختگیرانه کووید-19 در این کشور افزایش یافت.