معرفی Samsung Galaxy S23 Ultra با دوربین 200 مگاپیکسلی، پردازنده SD 8 Gen 2 و دوربین سلفی جدید

معرفی Samsung Galaxy S23 Ultra با دوربین 200 مگاپیکسلی، پردازنده SD 8 Gen 2 و دوربین سلفی جدید

واحد خبری mobile.ir: طبق برنامه از پیش تعیین شده، در روز چهارشنبه 10 فوریه 2023 (12 فوریه 1401) در سالن مجلل Masonic Auditorium در سانفرانسیسکوی آمریکا، سامسونگ نسل جدید پرچمداران گلکسی اس خود را عرضه خواهد کرد. . کشف شده; در این رویداد به غیر از گلکسی اس 23 و گلکسی اس 23 پلاس، پیشرفته ترین عضو این خانواده یعنی گلکسی اس 23 اولترا نیز به نمایش گذاشته شد که هر سه آن ها تغییرات جزئی را نسبت به همتای سال گذشته خود تجربه کرده اند. گلکسی اس 23 اولترا از نظر ظاهری و مشخصات بسیار شبیه به اس 22 اولترا سال گذشته است و حداقل روی کاغذ تنها تغییرات عمده آن دوربین اصلی، پردازنده 4 نانومتری جدید کوالکام و رنگ های جدید دستگاه است.

حجم گسترده اطلاعات و اخبار لو رفته در مورد پرچمداران سامسونگ تا حد زیادی هیجان رویداد 1 فوریه این شرکت را کاهش داد و تقریباً تمام اطلاعات مورد نیاز برای آشنایی با نسل جدید پرچمداران گلکسی اس روزها و حتی هفته ها قبل در دسترس بود. در این شرایط، شباهت غیرقابل انکار هر سه عضو جدید این سری به مدل های سال قبل و محدودیت تغییرات در مواردی مانند دوربین و پردازنده از یک سو و افزایش قیمت آنها در برخی زمینه ها نیز نقش موثری در کاهش قیمت داشته است. هیاهوی اطراف این گوشی ها . در این شرایط سامسونگ تمام تلاش خود را کرده است تا پرچمدار اصلی خود یعنی S23 Ultra و ویژگی اصلی آن یعنی دوربین 200 مگاپیکسلی را تا حد امکان به صورت برجسته نشان دهد.

طراحی بدنه و جنس – رنگ، ابعاد و وزن

شباهت طراحی گلکسی اس 23 اولترا به اس 22 اولترا به قدری است که به جز رنگ های مختلف، تشخیص آن ها از یکدیگر حتی برای چشم های حرفه ای تر این دسته کار آسانی نخواهد بود. کناره های منحنی با دو سطح صاف در بالا و پایین، صفحه نمایش با حاشیه های کوچک و دوربین سلفی پانچی مرکزی و پنج لنز دوربین مجزا همگی بدون تغییر در این گوشی تکرار شده اند و میزان بیرون زدگی لنز دوربین و حتی موقعیت فلاش LED. در وسط دو لنز کوچکتر سمت راست. تغییر چندانی نکرده اند.

البته این تمام ماجرا نیست و با نگاهی دقیق به این دو گوشی در کنار هم می توان به برخی تفاوت ها اشاره کرد، مانند صاف و صاف بودن کناره های گوشی (شبیه بیشتر آن به آیفون های جدید اپل) و لنزهای دوربین بزرگتر از قبل هستند. هر دو عامل استفاده از فریم های S22 Ultra را برای S23 Ultra غیرممکن می کند. افزایش جزئی در سایز دکمه های پاور و ولوم کناری و موقعیت پایین تر آن ها برای دسترسی بهتر از دیگر تغییرات ظریف بین این دو گوشی است.

S-Pen همچنان یکی از اصلی ترین ویژگی های متمایز کننده S23 Ultra نسبت به سایر اعضای خانواده است و ظاهر، امکتات و موقعیت آن در داخل بدنه تغییر خاصی را نشان نمی دهد. ابعاد قلم 4.35 x 5.8 x 105.08 میلی متر و وزن آن 3.04 گرم است. این خودکار که امکان ارتباط بلوتوثی دارد، 4096 سطح فشار مختلف را تشخیص می دهد و مانند خود گوشی در برابر نفوذ آب و گرد و غبار با استاندارد IP68 مقاوم است.

همانطور که از یک پرچمدار سامسونگ انتظار می رود، بدنه اطراف گوشی از آلومینیوم تقویت شده ساخته شده است و پشت و جلوی آن با دو شیشه مقاوم گوریلا گلس Victus 2 پوشانده شده است. این گوشی همچنان در برابر نفوذ گرد و غبار با استاندارد IP68 مقاوم است و می توان بدون نگرانی به مدت 30 دقیقه در آب زلال تا عمق 1.5 متری فرو رفت.

S23 Ultra دارای ابعاد 8.9 x 78.1 x 163.4 میلی متر است که تقریباً مشابه S22 Ultra قبلی است، بدون توجه به افزایش یک یا دو دهم میلی متری طول و عرض. در وزن نیز تفاوت زیادی وجود ندارد و حداکثر وزن 234 گرمی این مدل تنها چند گرم از S22 Ultra سنگین تر است.

S23 Ultra برخلاف سال گذشته در نسخه های معمولی بدون رنگ خاص و منحصر به فرد نسبت به دو عضو دیگر خانواده S23 ارائه شده است و چهار رنگ مشکی، یاسی، سبز و کرم آن نیز در S23 و S23+ دیده می شود. به جز رنگ مشکی، مابقی این رنگ ها با رنگ های در نظر گرفته شده برای S22 Ultra متفاوت هستند و ممکن است عدم وجود رنگ سفید کامل نیز برای برخی از خریداران به عنوان یک نکته منفی تلقی شود.

طبق معمول به غیر از رنگ های ذکر شده، رنگ های دیگری نیز برای این گوشی موجود است که فقط به صورت آنلاین عرضه خواهد شد. S23 Ultra در چهار رنگ مختلف شامل خاکستری، سبز لیمویی، آبی آسمانی و قرمز موجود است.

صفحه نمایش و دوربین سلفی

صفحه نمایش گلکسی اس 23 اولترا روی کاغذ، همان صفحه ای است که در اس 22 اولترا قبلی دیده بودیم. یک پنل بزرگ 6.8 اینچی Dynamic AMOLED 2X با رزولوشن 1440 در 3088 پیکسل (+QHD با نسبت 19.5:9) و فناوری LTPO که امکان تغییر آزادانه نرخ به‌روزرسانی را از 1 تا 120 هرتز بسته به محتوا فراهم می‌کند. حداکثر روشنایی نقطه ای این صفحه نمایش تغییری نکرده و همانند 1750 نیت قبلی است. حسگر اثر انگشت اولتراسونیک نیز در همان صفحه نمایش قبلی قرار دارد.

در حالی که S22 Ultra مانند دو مدل قبلی یعنی S21 Ultra و S20 Ultra به دوربین سلفی 40 مگاپیکسلی مجهز شده بود، در S23 Ultra این سنت چندین سال است که شکسته شده است و مانند دو عضو دیگر این خانواده، دارای یک دوربین 12 مگاپیکسلی با اندازه پیکسل است. در این قسمت از 1.12 میکرون، دیافراگم f/2.2 و میدان دید 80 درجه استفاده شده است. این دوربین که در فیلمبرداری به حداکثر رزولوشن 4K/60fps دست می یابد، همچنان مجهز به فوکوس خودکار است و HDR نیز در لیست امکانات آن قابل مشاهده است.

دوربین های اصلی

بزرگترین تغییر در S23 Ultra در دوربین اصلی این گوشی است که برای اولین بار در گوشی سامسونگ از وضوح 200 مگاپیکسل استفاده شده است. سنسور این دوربین ISOCELL HP2 سامسونگ است که نزدیک به دو هفته پیش از لحظه رونمایی گلکسی اس 23 اولترا به آن اشاره شد. این سنسور از اندازه 1/1.3 اینچی و پیکسل های بسیار کوچک 0.6 میکرونی استفاده می کند که در ترکیب 16 به 1 با وضوح 12.5 مگاپیکسل به 2.4 میکرون می رسد. این سنسور همچنین امکان ترکیب 4 به 1 را برای گرفتن عکس 50 مگاپیکسلی در 1.2 میکرون فراهم می کند. این دوربین به فیلمبرداری 8K با سرعت 30 فریم در ثانیه دست یافته است و به گفته سامسونگ قابلیت های پرتره در شب و فیلمبرداری آن به میزان قابل توجهی بهبود یافته است.

دو دوربین تله فوتو 10 مگاپیکسلی ظاهراً بدون تغییر نسبت به گذشته هستند، همان مدل های آشنا که در S22 Ultra نیز وجود داشتند. دوربین تله فوتو پریسکوپ این مجموعه دارای لنزی با f/4.9 و فاصله کانونی 230 میلی متر است که زوم اپتیکال 10 برابری را در اختیار کاربران قرار می دهد. سنسور کوچک 1/3.52 اینچی این دوربین پیکسل هایی به بزرگی 1.12 میکرون دارد و لرزشگیر اپتیکال و فوکوس خودکار نیز در آن وجود دارد. دوربین دوم تله فوتو 10 مگاپیکسلی دیگر با f/2.4 است که فاصله کانونی ثابت 70 میلی متری آن تصویری معادل زوم اپتیکال 3 برابری ارائه می دهد و بیشتر برای پرتره ها استفاده خواهد شد. این دوربین به فوکوس خودکار و OIS نیز مجهز است.

در نهایت علیرغم اینکه در نگاه اول همان دوربین اولتراواید 12 مگاپیکسلی به عنوان چهارمین عضو تصویر گلکسی اس 23 اولترا استفاده می شود، در عمل ظاهراً از سنسور جدیدتری در این قسمت استفاده شده است که مشخصات آن تفاوت خاصی با دوربین فوق عریض S22. میدان دید 120 درجه، دیافراگم f/2.2 و پشتیبانی از فوکوس خودکار از دیگر ویژگی های این دوربین است.

پردازنده و حافظه

ارتقاء پردازنده بخشی جدایی ناپذیر از یک پرچمدار جدید است و هر سه عضو خانواده S23 طبیعتاً از این قاعده مستثنی نیستند. پردازش در S23 Ultra با چیپست جدید 4 نانومتری اسنپدراگون 8 نسل 2 انجام می شود که اکنون یک پسوند For Galaxy در کنار آن دارد. این پردازنده به یک هسته Cortex-X3 با فرکانس 3.36 گیگاهرتز در بالاترین سطح، دو هسته A715 و دو هسته A710 با فرکانس 2.8 گیگاهرتز در کلاستر میانی و سه هسته 2 گیگاهرتزی A510 در پایین ترین سطح مجهز شده است. پردازش گرافیکی در این مجموعه بر عهده Adreno 740 است. این بار برخلاف اکثر دوره های قبل، سامسونگ از ارائه چیپست مجزا در سری اگزینوس برای مناطق جغرافیایی این سری خودداری کرده و هر سه گوشی S23 را در تمامی مناطق با چیپست SD 8 Gen 2 عرضه خواهد کرد.

در جریان رونمایی از گوشی های جدید خانواده S23، کریستیانو آمون، مدیرعامل کوالکام روی صحنه رفت و از همکاری شرکتش با سامسونگ برای بهبود کیفیت و عملکرد قسمت پردازشی و گرافیکی دستگاه صحبت کرد.

سامسونگ این بار حافظه 128 گیگابایتی را برای ارزان ترین نسخه S23 Ultra کنار گذاشته و این گوشی را با 256 یا 512 گیگابایت حافظه داخلی UFS 4.0 به همراه 8 یا 12 گیگابایت رم عرضه می کند. نسخه 1 ترابایتی این مدل نیز مانند سال گذشته با 12 گیگابایت رم عرضه می شود. به گفته سامسونگ، تغییراتی در S23 Ultra در زمینه مدیریت حرارت و خنک کننده داخلی ایجاد شده و با استفاده از محفظه بخار بزرگتر، شرایط بهتری در این زمینه ایجاد شده است.

باتری و شارژر

ظرفیت باتری گوشی نسبت به قبل تغییری نکرده و همانند 5000 میلی آمپر ساعت قبلی است، اما به دلیل مصرف کمتر پردازنده، عمر باتری بالاتری از آن انتظار می رود و همچنین سامسونگ از دوام بیشتر این باتری خبر می دهد. بیش از 24 ساعت در شرایط استفاده عادی. 26 ساعت نمایش ویدئو و 99 ساعت پخش موسیقی از دیگر زمان های رسمی اعلام شده برای این باتری است.

حداکثر توان شارژ سیمی این باتری تغییری نکرده و همانند 45 وات قبلی است که به گفته سازنده، در زمان خاموش شدن دستگاه، فاصله بین 0 تا 50 درصد شارژ را در 20 دقیقه طی می کند. این شارژر همراه با گوشی ارائه نمی شود و باید جداگانه خریداری شود. شارژ بی سیم 15 واتی و شارژ بی سیم معکوس 4.5 واتی نیز مانند قبل در S23 Ultra پشتیبانی می شود.

اتصالات

S23 Ultra از اتصال 5G در هر دو شبکه زیر 6 گیگاهرتز و mmWave پشتیبانی می کند، اما دومی احتمالاً فقط در مناطق خاصی که شبکه های 5G مبتنی بر mmWave در دسترس هستند در دسترس خواهد بود. آمادگی برای اتصال به شبکه Wi-Fi 6E، بلوتوث 5.3، روترهای ماهواره ای دو فرکانس، اتصال NFC و UWB از دیگر گزینه های ارتباطی دستگاه هستند. همانطور که انتظار می رفت، جک هدست 3.5 میلی متری جایی در این گوشی ندارد.

قیمت – زمان در بازار

گلکسی اس 23 اولترا با سیستم عامل اندروید 13 و رابط کاربری One UI 5.1 از اول فوریه 2023 برای پیش خرید در دسترس بوده و حضور آن در بازار به 17 فوریه (28 فوریه 1401) موکول شده است. این گوشی به مدت 4 سال نسخه های جدید اندروید را دریافت می کند و به مدت 5 سال آپدیت های امنیتی برای آن ارائه می شود.

قیمت نسخه پایه این گوشی در بازار آمریکا تغییری نکرده و همچنان 1199 دلار تعیین شده است، با این تفاوت که این نسخه اکنون به جای 128 گیگابایت، 256 گیگابایت حافظه داخلی دارد. در بازارهای اروپایی اما به نظر می رسد شرایط به گونه دیگری پیش رفته است و برخی منابع به افزایش 150 یورویی نسخه پایه این گوشی نسبت به S22 Ultra اشاره کرده اند.