نقش ربات مکالمه ChatGPT در تکامل موتور جستجوی بینگ - آیا مایکروسافت از گوگل پیشی خواهد گرفت؟

نقش ربات مکالمه ChatGPT در تکامل موتور جستجوی بینگ – آیا مایکروسافت از گوگل پیشی خواهد گرفت؟

واحد خبر mobile.ir : حتما برای شما هم پیش آمده است که در حین جست و جو در اینترنت، پس از بررسی بسیاری از صفحات پیشنهادی موتور جستجو، باز هم موفق به یافتن چیزی که به دنبال آن بودید، نرسیده اید. به عنوان مثال، برای اینکه بفهمید رژیم گیاهخواری برای یک حیوان خانگی مناسب است یا نه، معمولاً ساده ترین کار این است که به یک موتور جستجوی خوب مانند گوگل بروید و این سوال را در کادر جستجو تایپ کنید: “آیا رژیم گیاهخواری مناسب است. سگ من؟ پس از فشار دادن دکمه enter، گوگل به شما تعداد زیادی لینک ارائه می دهد. اما قبل از اینکه پاسخ سوال خود را دریافت کنید، باید زمان زیادی را صرف خواندن مقالات، گزارش ها یا هر منبع دیگری کنید.

در آینده ای نه چندان دور، یافتن پاسخ یک سوال پیچیده ممکن است دیگر فرآیندی خسته کننده و آزاردهنده نباشد. یکی از پیشگامانی که روی این ایده کار می کند، مایکروسافت است که قصد دارد با افزودن ربات گفتگوی ChatGPT به موتور جستجوی Bing، جستجوی اینترنتی را متحول کند. به گفته برخی از محققان در زمینه هوش مصنوعی، موتور جستجوی بینگ ممکن است این پتانسیل را داشته باشد که با ارائه یک تجربه جستجوی برتر در مقایسه با گوگل، به سلطه چندین دهه گوگل در این موقعیت پایان دهد.

به گفته آنتون کورینک، محقق هوش مصنوعی و استاد اقتصاد در دانشگاه ویرجینیا، چت ربات ChatGPT اولین فناوری جدید در بیش از یک دهه است که – حداقل در تئوری – می تواند جستجو را متحول کند و گوگل را شکست دهد. در واقع، فناوری استفاده شده در ChatGPT به کاربران این امکان را می دهد که به شیوه ای طبیعی تر و در قالب مکالمه با رایانه خود ارتباط برقرار کنند.

در حال حاضر، ما ایده دقیقی از اینکه نتایج جستجوی Bing (به لطف هوش مصنوعی) در آینده چگونه خواهد بود، نداریم. اما بر اساس پیش بینی محققان هوش مصنوعی، در آینده ای نه چندان دور شاهد تغییر قابل توجهی در نحوه واکنش موتور جستجو و نحوه تعامل کاربر با آن خواهیم بود. حداقل چیزی که در مورد مدل عملیاتی آینده بینگ می دانیم این است که ChatGPT برای جستجوی اطلاعات در اینترنت مانند یک موتور جستجو طراحی نشده است. در عوض، این ربات مکالمه از اطلاعات مطالعه شده از حجم عظیمی از داده های آموزش دیده برای پاسخ استفاده می کند.

به گفته کورینک، برخلاف موتورهای جستجوی فعلی که در پاسخ به یک پرس و جو به کاربران مجموعه ای از لینک ها را ارائه می دهند، ChatGPT می تواند پاسخ روشنی به درخواست کاربر ارائه دهد. همچنین ChatGPT دارای قابلیت هایی فراتر از موتور جستجوی رایج از جمله: امکان ایجاد متن جدید، توضیح مفاهیم، ​​تبادل گفتگو بین کاربر و سیستم و … می باشد. در این بین، افراد ممکن است ویژگی هایی را در ChatGPT کشف کنند که حتی توسعه دهندگان این برنامه بی اطلاع هستند

روز دوشنبه، 23 ژانویه 2023، مایکروسافت اعلام کرد که قصد دارد 10 میلیارد دلار در OpenAI (خالق ChatGPT) سرمایه گذاری کند. این معامله می تواند هر دو شرکت را در خط مقدم فناوری جدیدی به نام هوش مصنوعی مولد نگه دارد. همان فناوری که ChatGPT برای یادگیری از مقدار زیادی داده استفاده می کند تا تقریباً هر نوع محتوا (متن، تصویر، موسیقی و غیره) را فقط از طریق یک دستور متنی ایجاد کند.

البته، این فقط جستجو نیست که با استفاده از ChatGPT متحول می شود، زیرا اطلاعات گزارش می دهد که مایکروسافت به دنبال ادغام فناوری هوش مصنوعی ChatGPT در سایر محصولات محبوب این شرکت – از جمله Word، PowerPoint و Outlook است. به این ترتیب نحوه تعامل بیش از یک میلیارد کاربر در سراسر جهان با این نرم افزارهای پرکاربرد متحول خواهد شد. به عنوان مثال، اگر ChatGPT به برنامه Outlook اضافه شود، کاربر می تواند به برنامه دستور دهد که فقط با یک دستور یک ایمیل در مورد یک موضوع خاص بنویسد.

جستجوی مکالمه ای

نباید فراموش کرد که به جز مایکروسافت، شرکت های دیگری نیز در این زمینه فعال هستند. به عنوان مثال، گوگل و یکی از زیرمجموعه های آن، DeepMind، سال ها بر روی سیستم های مشابه کار می کنند. اما به دلایلی (از جمله نگرانی در مورد رفتارهای غیراخلاقی و زیر پا گذاشتن هنجارهای اجتماعی)، این سیستم ها در دسترس عموم قرار نگرفتند. بد نیست یادی از ربات مکالمه Tay که در سال 2016 توسط مایکروسافت منتشر شد را نیز به یاد بیاوریم اما در نهایت به دلیل نفرت پراکنی مسئولان مایکروسافت مجبور به توقف این پروژه شدند. جالب اینجاست که حتی ChatGPT که قوانینی برای ایجاد محتوای مثبت و دوستانه دارد، می تواند مورد سوء استفاده قرار گیرد و پاسخ های ناراحت کننده ای را به کاربر نشان دهد.

با این حال، جستجوی محاوره ای مسیری است که موتورهای جستجو چه بخواهید یا نخواهید طی می کنند. بر کسی پوشیده نیست که موتور جستجوی گوگل در سال‌های اخیر بیشتر محاوره‌ای شده است. دستیار صوتی Google Assistant و پانل های دانش در جستجوی نمونه هایی هستند که این پیشنهاد را تأیید می کنند. علاوه بر این، گوگل همچنین از سیستم های هوش مصنوعی خود با عناوین LaMDA و MUM در رویداد Google I/O در سال 2021 رونمایی کرد.

لازم به ذکر است که علی رغم تلاش های مایکروسافت، موتور جستجوی گوگل برای چندین دهه پیشرو بلامنازع در زمینه جستجو بوده و 84 درصد از سهم بازار (در مقایسه با سهم 9 درصدی بینگ) را به خود اختصاص داده است.

ChatGPT چقدر هوشمند است؟

تاکنون هیچ ربات مکالمه ای مانند ChatGPT توجه ها را به خود جلب نکرده است. البته موفقیت فعلی ChatGPT را نمی توان به فناوری آن نسبت داد، زیرا این فناوری چندان جدید نیست. به گفته کارشناسان، موفقیت اصلی ChatGPT به این دلیل است که شرکت OpenAI تجربه کاربری جذابی را پیرامون مدل زبان GPT-3.5 طراحی کرده است و این همان پدیده ای است که امروزه به نام ChatGPT می شناسیم. به طور دقیق تر، ChatGPT نسخه بهبود یافته GPT-3 است که برای اولین بار در سال 2020 رونمایی شد و دارای 175 میلیارد پارامتر بود و برای آموزش آن از 570 گیگابایت داده متنی استفاده شد.

اما با وجود مزایای فراوان ChatGPT، این ربات مکالمه محدودیت های زیادی دارد. منتقدان همیشه تاکید کرده اند که معلوم نیست ربات مکالمه اطلاعات خود را از کجا می گیرد. این کار باعث می‌شود که کاربران به نتایج جستجوی ChatGPT اعتماد نکنند. همچنین، به گفته برخی از منتقدان، با توجه به ماهیت ناقص داده‌هایی که ChatGPT با آنها آموزش داده شده است (از جمله اطلاعات جانبدارانه یا نادرست)، ربات چت وضعیتی متزلزل خواهد داشت.

بد نیست بدانید که خود OpenAI نیز به نقاط ضعف ChatGPT اعتراف کرده است. سام آلتمن، مدیر عامل OpenAI، در ماه سپتامبر در توییتی اعتراف کرد که چت بات در حال حاضر فاقد استحکام و قابلیت اطمینان است و اینکه در حال حاضر برای جستجوهای مهم به ChatGPT اعتماد کنیم اشتباه است. .

در نهایت لازم به ذکر است که OpenAI در حال توسعه نسل چهارم این ربات یعنی GPT-4 است که طبق گزارشات دارای 100 تریلیون پارامتر است! البته به گفته آلتمن، تا زمانی که از ایمنی و رفتار مسئولانه GPT-4 کاملا مطمئن نباشیم، این محصول عرضه نخواهد شد. آلتمن در تکمیل صحبت خود در مورد GPT-4 اشاره کرد که چیزی به نام AGI در این ربات وجود نخواهد داشت. AGI (به اختصار هوش مصنوعی عمومی) نوعی فناوری است که به جای تکیه بر مدل های یادگیری، دارای هوش توسعه ای است. به طور دقیق تر، AGI چیزی است که سال ها در داستان های علمی-تخیلی به تصویر کشیده شده است و اخیراً با مجموعه Westworld دوباره ظاهر شده است.