گزارش مالی متا از سه ماهه اول 2023: اولین افزایش فروش در سه فصل - 4 میلیارد ضرر آزمایشگاه واقعیت

گزارش مالی متا از سه ماهه اول 2023: اولین افزایش فروش در سه فصل – 4 میلیارد ضرر آزمایشگاه واقعیت

واحد خبر mobile.ir: متا، شرکت مادر فیسبوک، در روز چهارشنبه 6 اردیبهشت 1392 (6 اردیبهشت 1401)، گزارش مالی سه ماهه اول سال جاری منتهی به 31 مارس 2023 را منتشر کرد. منتشر کرده است. درآمد شرکت در این بازه زمانی به حدود 28.65 میلیارد دلار رسید که نسبت به درآمد 27.9 میلیارد دلاری سال در مدت مشابه سال قبل 3 درصد افزایش را نشان می دهد. این افزایش فروش که پس از سه چهارم کاهش متوالی رخ داد، به طور قابل توجهی بالاتر از پیش بینی 27.65 میلیارد دلاری تحلیلگران Refinitiv بود. همانطور که انتظار می رفت، بازار سهام به گزارش متا واکنش مثبت نشان داد و سهام این شرکت در معاملات پس از ساعت کاری روز چهارشنبه 12 درصد افزایش یافت.

سود خالص این گروه البته برخلاف درآمد رشد داشته و از 7.47 میلیارد دلار یا 2.72 دلار به ازای هر سهم در سال گذشته با 24 درصد کاهش به 5.71 میلیارد دلار یا 2.2 دلار به ازای هر سهم رسیده است. مارک زاکربرگ، مدیر عامل و بنیانگذار متا، در حالی که این سه ماهه را به خوبی توصیف می کند و به رشد مداوم مجموعه این شرکت اشاره می کند، می گوید: “کار هوش مصنوعی ما با نتایج خوبی در سراسر برنامه ها و تجارت ما به پایان می رسد. “ما همچنین در حال افزایش هستیم. کارآمد است تا بتوانیم سریعتر محصولات بهتری تولید کنیم و خود را در موقعیت قوی تری برای ارائه چشم انداز بلندمدت خود قرار دهیم.”

متا بخشی از کاهش سود خالص این گروه را به آنچه که هزینه های بازسازی می نامد مرتبط دانسته است و از جمله به روند اخراج کارکنان، هزینه های یکپارچه سازی امکانات و بازسازی مراکز داده اشاره می کند که در نهایت نزدیک به 1.144 میلیارد هزینه در بر داشت. دلار به متا تحمیل شد. کل هزینه متا در سال 2023 بین 86 تا 90 میلیارد دلار تخمین زده می شود که 3 تا 5 میلیارد دلار آن مربوط به هزینه های بازسازی است. هزینه های سرمایه ای متا در این دوره بین 30 تا 33 میلیارد دلار تخمین زده می شود که شامل سرمایه گذاری بیشتر در موضوعات مرتبط با هوش مصنوعی و محصولات مرتبط با تبلیغات مانند فید خبری و Reels می شود.

زیرمجموعه آزمایشگاه‌های واقعیت متا که مسئولیت تولید و توسعه فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده برای استفاده از آن‌ها در متاورس را بر عهده دارد، در فصل جاری به درآمد 339 میلیون دلاری دست یافته است که این رقم در سال گذشته 695 میلیون دلار بوده است. سال با بیش از 51 درصد کاهش مواجه بوده است. در سه ماهه اول سال 2023، این زیر گروه نه تنها سودی برای متا به همراه نداشت، بلکه زیان 3.99 میلیارد دلاری آن در مقایسه با زیان 2.96 میلیارد دلاری سال قبل بیشتر شد. بخشی از دلیل این زیان بزرگ را باید در تصمیم متا برای اخراج نزدیک به 10000 کارمند، از حدود یک میلیارد دلار هزینه مربوط به آن، 523 میلیون دلار در سه ماهه اول سال 2023، یعنی در گزارش فعلی منعکس شده، و مابقی جستجو کرد. تا پایان سال 2023 محقق خواهد شد. متا همچنین اشاره کرد که ضرر عملیاتی Reality Labs در بقیه سال جاری افزایش خواهد یافت.

سهام متا در سال 2022 تقریباً دو سوم ارزش خود را از دست داد، اما در سال جاری حدود 74 درصد افزایش یافته است. این افزایش پس از انتشار گزارش مالی سه ماهه اول شرکت ادامه داشت تا اینکه ارزش هر سهم که در نوامبر 2022 به حداقل 89 دلار رسیده بود، با نزدیک به 164 درصد افزایش به 234 دلار رسید. تبلیغات به عنوان یکی از منابع اصلی درآمد گروه متا در چند سال اخیر با مشکلات بزرگی مواجه شده است و مواردی مانند پیش بینی اخراج نزدیک به 21000 نفر از کارکنان این شرکت از اقدامات زاکربرگ برای کاهش هزینه ها و بازگشت به سودآوری محسوب می شود. . تغییر سیاست اپل در سال 2021 در خصوص نمایش تبلیغات در پلتفرم iOS و راه‌اندازی قابلیتی به نام «شفافیت ردیابی برنامه» یا ATT ضربه مهمی به درآمد تبلیغات متا (فیسبوک سابق) وارد کرد و تکرار آن در سطح پایین‌تری در سیستم عامل اندروید نیز این موضوع را پیچیده تر کرده است. بحران به دنبال داشت. بر اساس گزارش مالی آلفابت از سه ماهه اول سال 2023، بخش تبلیغات گوگل (که به عنوان بازیگر اصلی در دنیای تبلیغات آنلاین به شمار می رود) اگرچه با کاهش جزئی درآمد مواجه شد، اما همچنان توانسته از انتظارات بازار فراتر رود. تحلیلگران