پیش بینی IDC از رونق بازار گوشی های هوشمند دست دوم

پیش بینی IDC از رونق بازار گوشی های هوشمند دست دوم

واحد خبر mobile.ir : با توجه به وضعیت نامناسب اقتصادی در تمام دنیا، تمایل مردم به خرید گوشی های دست دوم افزایش یافته است. موسسه تحقیقات IDC در روز دوشنبه 9 ژانویه 2023 (19 ژانویه 1401) با انتشار گزارش در وب سایت اصلی خود ضمن برآورد میزان فروش گوشی های هوشمند دست دوم در سال 2022، پیش بینی خود از چشم انداز این بازار تا سال 2026 را نیز اعلام کرد. بر اساس این گزارش، حجم عرضه گوشی های هوشمند و گوشی های دست دومی که وارد بازار می شوند به طور رسمی در انتظار می رود که فرم بازسازی شده در سال 2022 به 282.6 میلیون دستگاه برسد. این رقم در مقایسه با حجم گوشی های هوشمند استفاده شده در سال 2021 (یعنی 253.4 میلیون دستگاه) 11.5 درصد رشد داشته است.

کارشناسان IDC معتقدند که این رشد (حداقل تا چند سال آینده) ادامه خواهد داشت. بر اساس پیش بینی IDC، حجم گوشی های دست دوم در سال 2026 به 413.3 میلیون دستگاه خواهد رسید. به این ترتیب، با فرض صحت این پیش بینی، رشد مرکب سالانه عرضه گوشی های هوشمند دست دوم بین سال های 2021 تا 2026 چیزی معادل 10.3 درصد خواهد بود. .

یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر بازار گوشی های هوشمند (نو و کارکرده) در سراسر جهان، برنامه های شرکت های سازنده برای مبادله گوشی های نو و دست دوم است که به آن تجارت می گویند. در مناطقی که طرح‌های تجارت مصرف‌کننده یک پدیده جدید است، شاهد اجرای موفقیت‌آمیز چنین برنامه‌هایی بوده‌ایم. علاوه بر این، در بازارهای توسعه‌یافته مانند ایالات متحده، کانادا و اروپای غربی، طرح‌های مبادله همچنان نقش مهمی در سرعت بخشیدن به چرخه ارتقاء گوشی از طریق ارائه مشوق‌ها (توسط اپراتورها و خرده‌فروشان) ایفا می‌کنند. این منجر به افزایش “ارزش تجاری” یا TIV شده است، که یک پدیده طبیعی زمانی است که تقاضا برای دستگاه های جدید کم است. افزایش ارزش مبادله ای همچنین قیمت دستگاه های دست دوم را افزایش می دهد زیرا مصرف کنندگان تمایل دارند دستگاه های دست دوم خود را با قیمت بالاتری بفروشند تا گوشی های هوشمند خود را به بهترین شکل ممکن ارتقا دهند.

عرضه جهانی گوشی های دست دوم بین سال های 2022 تا 2026

افزایش فروش دستگاه‌های گران‌تر در بازار جدید یک اثر چرخه‌ای ایجاد کرده است، زیرا بسیاری از این مبادلات عمدتاً شامل دستگاه‌های سطح بالا هستند. این پیشنهادات مبادله ای (با این قیمت های تهاجمی) تا چه زمانی ادامه خواهند داشت، یک سوال بزرگ برای خریداران و فروشندگان باقی مانده است. در نهایت، حاشیه سود کم بر سودآوری کانال های فروش و فروشندگان (و شاید هر دو) تأثیر منفی خواهد گذاشت.

آنتونی اسکارسلا، مدیر تحقیقات IDC می‌گوید: به لطف بازدهی 6.1 درصدی در بازار در سال 2021. [گوشی‌های] بازار جدید را دیدیم [گوشی‌های هوشمند] کار ممکن است تا 11.5 درصد در سال 2022 رشد کند. در مقایسه با گوشی های هوشمند جدید، دستگاه های دست دوم در مواجهه با موانع بازار انعطاف پذیرتر هستند زیرا اشتیاق مصرف کنندگان [برای خرید] هنوز در بسیاری از مناطق بالا است. با توجه به اینکه صرفه جویی در هزینه مزیت اصلی است، قیمت گذاری جذاب یک عامل حیاتی برای رشد است.

در پایان لازم به ذکر است که طبق تعریف ارائه شده توسط IDC، گوشی هوشمند ریفربیش شده به دستگاهی گفته می شود که صاحب آن دیگر تمایلی به استفاده از آن ندارد و آن را به مراکز خاصی (به نام نقاط جمع آوری) تحویل می دهد. این دستگاه ابتدا بررسی و طبقه بندی می شود اگر واجد شرایط فرآیند بازسازی باشد. سپس دستگاه مذکور به مراکز نوسازی ارسال می شود تا در نهایت از طریق کانال های فروش دست دوم به فروش برسد. توجه داشته باشید که منظور از تلفن های ریفربیش شده، تلفن دست دوم یکی از اعضای خانواده نیست که به شما داده می شود. حتی گوشی دست دومی که مستقیماً از شخص دیگری خریداری می کنید (طبق تعریف IDC) گوشی ریفربیشد محسوب نمی شود.