گزارش IDC درباره بازار جهانی تبلت ها و کروم بوک ها در سال 2022 - پایان دو سال متوالی رشد

گزارش IDC درباره بازار جهانی تبلت ها و کروم بوک ها در سال 2022 – پایان دو سال متوالی رشد

واحد خبر mobile.ir: روز جمعه 3 فوریه 2023 (14 فوریه 1401) گروه تحقیقاتی IDC گزارش جدید خود را از بازار رایانه های لوحی و کروم بوک در سه ماهه چهارم و کل سال 2022 منتشر کرد. منتشر شده. بر اساس این گزارش، در فصل پایانی سال 2022 در مجموع 45.7 میلیون تبلت وارد بازار شد که نسبت به سال قبل تقریباً بدون تغییر باقی ماند. با نگاهی به کل سال 2022، وضعیت تغییر کرده و با کاهش 3.3 درصدی، نقطه پایانی دو سال رشد مستمر در این رده قرار می گیرد. البته میزان عرضه در این دسته همچنان بالاتر از سطح قبل از همه گیری کرونا است. کروم‌بوک‌ها شرایط عرضه ضعیف‌تری داشته‌اند و با کاهش شدید فصلی و سالیانه مواجه شده‌اند.

تبلت‌ها که زمانی بیشتر برای برنامه‌های سرگرمی و چند رسانه‌ای مورد استفاده قرار می‌گرفتند، اکنون نقش پر رنگ‌تری در کارکردهای تجاری به عهده گرفته‌اند تا جایی که از دیدگاه IDC، موفقیت برندهای مختلف در مواجهه با موج فزاینده رکود اقتصادی و اشباع بازار به‌دست می‌آید. بستگی به تمرکز بر آن خواهد بود بخش تجاری.

ما در حال حاضر در میانه یک پویایی هستیم [یک] بازار در حال تغییر است. در حالی که مقرون به صرفه بودن و سهولت استفاده همچنان برخی از عوامل کلیدی محرک این بازار است، مصرف کنندگان نیز هنگام تصمیم گیری برای خرید، شروع به ارزش گذاری دستگاه های با مشخصات بالاتر می کنند. در نتیجه، فروشندگان باید روی توسعه سبد محصولات تبلت خود تمرکز کنند.” از دیدگاه این تحلیلگر IDC، در سال 2022 نیز شاهد ورود برخی از بازیگران جدید مانند شیائومی و اوپو به این بازار بودیم که کاربر را غنی کرده اند. تجربه افراد حاضر در این صنف با ارائه راهکاری جامع برای ارتباط با سایر دستگاه های خود.در شرایط متغیر این بازار، بررسی سبد محصولات برای جلب نظر کاربران عادی و بخش های آموزشی و عملکرد سازمانی اهمیت مضاعفی پیدا کرده است. افزایش تقاضا

پد ردمی شیائومی

اپل و سامسونگ همچنان پادشاهان بلامنازع دنیای تبلت ها در فصل و سال هستند و علیرغم اینکه تفاوت این دو به قدری زیاد است که نمی توان سامسونگ را تهدیدی برای اپل دانست، اما خود سامسونگ در مقایسه با آن جایگاه بسیار بالایی دارد. به رتبه های پایین این لیست می رسد. بالاتر است. بر این اساس رتبه های اول و دوم ارائه دهندگان تبلت در سه ماهه چهارم و کل سال 2022 بیش از نیمی از بازار و پس از آن را به خود اختصاص داده اند و سهم اندک باقی مانده بین تمامی برندهای کوچک و بزرگ دیگر توزیع شده است.

پنج شرکت برتر عرضه کننده تبلت در سه ماهه چهارم سال 2022 (تامین شده در میلیون ها)

اپل در سه ماهه چهارم سال 2022 با معرفی سه تبلت آیپد پرو 12.9 2022، آیپد پرو 11 2022 و آیپد 2022، بازار داغی را به ویژه در فصل تعطیلات ایجاد کرده است و طبق گزارش اپل، از سه ماهه منتهی به دسامبر (آذر) در سال 2022، این تنها زیر مجموعه سخت افزار اپل بود که در مقایسه با سال قبل، درآمد آن افزایش یافت. این عملکرد مثبت در گزارش IDC در مورد بازار تبلت در سه ماهه چهارم نیز منعکس شده است. جایی که عرضه اپل در این بازه زمانی از 17.5 میلیون در سال گذشته با رشد 28.8 درصدی به 22.5 میلیون رسیده و سهم بازار این شرکت از 38.3 درصد به 49.2 درصد رسیده است. یعنی در این مدت از هر دو تبلتی که به بازار عرضه می شود، یکی برند اپل را در پشت خود دارد. اپل در کل سال 2022 عملکرد ملایم تری داشته و با عرضه 61.8 میلیون آیپد رشد 7 درصدی و سهم بازار 38 درصدی را نشان می دهد. اپل تنها برندی است که عرضه مثبت را در سال 2022 تجربه کرد و همه برندهای دیگر کاهش عرضه را تجربه کردند.

اپل آیپد 2022

عرضه تبلت های سامسونگ در سه ماهه چهارم با افزایش 7.1 درصدی از 7.2 به 7.7 میلیون دستگاه رسید و سهم بازار این شرکت از 15.8 به 16.8 درصد تغییر کرد که رشد نسبتاً قابل قبولی را نشان می دهد. IDC موفقیت سامسونگ در این بخش را به تلاش های مستمر در مدیریت موثر منابع، به ویژه برای چندین پروژه در منطقه آسیا/اقیانوسیه (به استثنای ژاپن و چین) و اروپای غربی نسبت می دهد. به گفته IDC، تمرکز سامسونگ بر تبلت های پیشرفته و به اصطلاح پریمیوم به افزایش حجم عرضه این شرکت کمک کرده است. سامسونگ نتوانست نرخ رشد مثبت خود را برای کل سال 2022 حفظ کند و حجم محموله های آن با 0.8 درصد کاهش به 30.3 میلیون دستگاه رسید. البته این کاهش عرضه نه تنها سهم بازار این شرکت را به دلیل شرایط بحرانی بیشتر رقبا کاهش داده است، بلکه آن را از 18.2 به 18.6 درصد رسانده است.

Samsung Galaxy Tab S8 Ultra

برای آمازون به عنوان دارنده رتبه سوم این لیست، اگرچه معمولا فصل چهارم بهترین فصل برای این شرکت در نظر گرفته می شود، اما در عمل دو فروش Prime Day در کل سال نقش چندانی در بهبود فروش نداشته است. این شرکت و عرضه تبلت های آن به دلیل کاهش تقاضا از سوی خریداران به ویژه در سه ماهه چهارم با افت شدید مواجه شده است. در پایان سال 2022، آمازون تنها 2.5 میلیون تبلت به بازار معرفی کرده است که در مقایسه با 3.6 میلیون در سال گذشته، 31.1 درصد کاهش داشته و سهم بازار آن نیز از 7.9 به 5.4 درصد افزایش یافته است. در مقیاس 12 ماهه شرایط این شرکت بهتر است و 16 میلیون تبلت عرضه شده تفاوت چندانی با سال گذشته ندارد. این شرکت در سال 2022 9.8 درصد از بازار تبلت ها را در اختیار دارد که نسبت به 9.6 درصد در سال قبل بهبود جزئی داشته است.

پنج شرکت برتر عرضه کننده تبلت در سال 2022 (تامین شده در میلیون ها)

لنوو و هواوی هر کدام با عرضه 2.3 میلیون دستگاه در رده چهارم برترین ارائه دهندگان تبلت در سه ماهه آخر سال 2022 قرار دارند، اما وضعیت این دو متفاوت است و در حالی که لنوو در راه کاهش عرضه است. تا پایان چندین پروژه تجاری، اما هواوی با وجود همه مشکلات و سختی های پیش رو با تمرکز بر بازاریابی تبلت های بزرگ در بازار اصلی خود یعنی چین، شرایط بهتری را نشان می دهد. در مقیاس سالانه، لنوو با 11.6 میلیون محموله و 7.1 درصد سهم بازار، بالاتر از هواوی قرار دارد، در حالی که هوآوی با 9.1 میلیون محموله و 5.6 درصد سهم بازار در جایگاه پنجم قرار دارد. هر دوی این شرکت ها البته سال 2022 را با عرضه کمتری نسبت به سال قبل به پایان رساندند، اما میزان این کاهش عرضه برای لنوو 34.6 درصد (یعنی بیشترین افت در بین پنج برند عرضه کننده تبلت) بود و هواوی تنها با آن مواجه شد. کاهش 7 درصدی عرضه

هواوی میت پد پرو 11

در رده کروم بوک شرایط بسیار بحرانی تر است و در حالی که در سه ماهه چهارم سال 2022 با 24.3 درصد کاهش عرضه مواجه هستیم، میزان این کاهش در کل سال 2022 به 48 درصد می رسد!

پنج شرکت برتر تامین کننده کروم بوک در سال 2022 (تامین شده در میلیون ها)

همه تولیدکنندگان کروم بوک در این گزارش، به جز HP (که در سه ماهه چهارم بهبود عجیبی 116 درصدی را تجربه کرد) هم در سه ماهه چهارم و هم در کل سال 2022 کاهش دو رقمی را تجربه کرده اند و همین شرکت HP نیز در کل سال سال 2022 با قرار گرفتن در جایگاه چهارم شاهد بیشترین افت عرضه یعنی 65.6 درصد بوده است. جیتش اوبرانی، مدیر تحقیقات IDC، اما نسبت به آینده این بازار خوشبین است و از فرونشست انبارهای ساخته شده در طول سال به عنوان عاملی برای بازگشت احتمالی به شرایط عادی یاد می کند. البته وی هرگونه کشش به سمت کروم بوک های خارج از حوزه آموزشی را به دلیل رکود اقتصادی و جایگزینی تبلت ها و رایانه های شخصی با کروم بوک ضرر می داند.