شهرت اپل در پای یک آزمون دشوار - آیا هدست Reality Pro جایگزین آیفون خواهد شد؟

شهرت اپل در پای یک آزمون دشوار – آیا هدست Reality Pro جایگزین آیفون خواهد شد؟

واحد خبر mobile.ir: هدست واقعیت مختلط اپل یکی از داغ ترین موضوعات امروز پیرامون این ابر شرکت آمریکایی است که با وجود اطلاعات اندک و سکوت اپل، ویژگی ها، قیمت و روند پذیرش آن سوژه تحلیل های متعددی بوده است. این هدست که در حال حاضر Reality Pro نام دارد، ظاهرا قرار است امسال در مقیاس کوچک با قیمتی نزدیک به 3000 دلار معرفی شود و بدین ترتیب شرایط کاملا متفاوتی نسبت به سایر محصولات سخت افزاری اپل خواهد داشت. شرایط پیش روی Reality Pro، آینده آن و محبوبیت آن نزد مشتریان و جایگاه این محصول در بین رقبا مواردی است که در مجله بلومبرگ این هفته توسط مارک گورمن در روز یکشنبه 29 ژانویه 2023 (9 بهمن 1401) به آن اشاره شده است. بررسی شده.

به گفته گورمن، از نظر برخی از مدیران بلندپایه اپل که پروژه هدست واقعیت ترکیبی را تبلیغ می کنند، این دسته محصول در نهایت از برجسته ترین محصول اپل یعنی آیفون پیشی خواهد گرفت. بر اساس این باور بالاخره روزی می رسد که یک هدست در همه جا همراه کاربران باشد و آنها را از همراه داشتن لپ تاپ و حتی گوشی معاف کند. برخی از مدیران اپل از این هم فراتر رفته اند و معتقدند که حتی مدل پایه، با وجود قیمت بالا – ظاهراً حدود 3000 دلار – طعم این چشم انداز وسوسه انگیز را به مصرف کنندگان خواهد داد. اما آیا این برای موفقیت کامل یک هدست کافی است؟ پاسخ به این سوال دشوار است.

به گفته گورمن، اگرچه حرکت به سمت واقعیت افزوده و مجازی می تواند روزی جایگزین فناوری آیفون شود، اما حتی پیش از آن نیز این احتمال قوی وجود دارد که اولین محصول اپل در این کلاس به چیزی تبدیل شود که سال هاست در خط تولید نبوده است. . : بمب خبری! طبق گفته گورمن، اولین هدست واقعیت ترکیبی اپل که احتمالا Reality Pro نام دارد، امسال با تعداد زیادی فناوری جدید از جمله دو صفحه نمایش داخلی 4K، یک صفحه نمایش OLED انعطاف پذیر در جلو (که چشمان کاربر را نشان می دهد) وارد بازار خواهد شد. و 12 دوربین مختلف دیگر که بدن، حرکات چشم و محیط خارجی کاربر را آنالیز می کنند ذکر شده است. این مجموعه از ویژگی ها بدون شک شگفت انگیز و پیشرفته تر از هر محصول مشابه دیگری در حال حاضر در بازار است.

این محصول اپل برای اکثر کاربران بسیار گران قیمت و غیر عملی است زیرا باتری آن طبق گزارشات تایید نشده فقط 2 ساعت کار می کند، امکان استفاده صحیح از آن در محیط های خارجی وجود ندارد، محدوده محدودی از محتوا و ویژگی ها و شکل و شمایل آن را ارائه می دهد. طراحی به گونه ای که استفاده از آن برای برخی از کاربران چندان راحت نباشد. این هدست همچنین نشان دهنده نوع جدیدی از تغییر استراتژی برای اپل است که تا به امروز در دیگر محصولات این شرکت دیده نشده است. زمانی که اپل در سال‌های گذشته وارد عرصه‌های سخت‌افزاری جدیدی مانند پخش‌کننده موسیقی، تلفن‌های همراه، تبلت‌ها و ساعت‌های هوشمند شد، این محصولات مدت‌ها بود که در بازار حضور داشتند و استراتژی اپل بر اساس ساخت یک محصول انقلابی برای شکست دادن رقبا بود. داستان در مورد دسته نوپای هدست های AR/VR متفاوت است و برخلاف دیگر محصولات سخت افزاری اپل، کاربران برای روی آوردن به این دسته از محصولات ابتدا به داستانی جذاب و فریبنده نیاز دارند.

ماجرا زمانی نگران‌کننده‌تر می‌شود که به گفته گورمن، اپل هنوز یک برنامه انقلابی و عالی برای این محصول پیدا نکرده است و تنها به این بستگی دارد که تماشای ویدیوی همه‌جانبه، یکپارچگی کامل با سایر محصولات اپل و تماس ویدیویی پیشرفته مبتنی بر واقعیت مجازی. باعث جذب کاربران به این محصول جدید خواهد شد. آهسته رویکردی که به گفته نویسنده بلومبرگ احتمالا کافی نخواهد بود. این مشکل برای نسل اول آیفون وجود نداشت زیرا اپل تجربه استفاده از محصولی را تغییر داد که همه قبلاً از آن استفاده می کردند. در زمینه آیپد هم همین طور بود و با پیشینه فکری دنیای فناوری آماده تبلت ها، اپلیکیشن هایی مانند تعویض لپ تاپ یا وسیله سرگرمی دستی به عنوان برگه های برنده اصلی در این زمینه مطرح شد. اعداد فروش اولیه این دستگاه ها نظریه فوق را به خوبی تایید می کند، جایی که آیفون اصلی تنها در چند ماه اول خود به یک میلیون فروش دست یافت و آی پد تنها در 28 روز به این رقم فروش رسید و این تازه آغاز فروش آیفون بود. در سال دوم از 10 میلیون واحد گذشت و آیپد تنها در 8 ماه به رویای 15 میلیون واحد دست یافت.

اپل واچ در سال 2015 بدون ارائه یک کیس کاربری بزرگ معرفی شد (اگرچه کاربردهای ورزشی و سلامتی و نمایش اعلان‌های گوشی به سرعت اهمیت پیدا کرد) و با وجود مشکلات اولیه مانند پردازنده کند و برنامه‌های نه چندان عالی، موفق شد در فقط یک سال فروش فوق العاده 10 میلیونی انجام دهید. مکانیسم هدست جدید اما حتی با توجه به برنامه های خود اپل نیز متفاوت است و از همان ابتدا ذکر شد که در سال اول تنها 1 میلیون دستگاه تولید خواهد شد که به این معنی است که هدست جدید اپل (حداقل) در ابتدا) کمترین حجم تولید را خواهد داشت. از دیگر محصولات این شرکت است. این هدست مزیت واضحی نسبت به سایر محصولات اپل ندارد. زمانی که استیو جابز آی پد را معرفی کرد، آن را در زمینه هایی مانند وبگردی، تماشای ویدئو و مشاهده عکس ها بهتر از کامپیوتر مک یا آیفون می دانست و اپل واچ در ثبت فعالیت های فیزیکی کاربران بهتر از آیفون بود. هدست جدید اپل احتمالاً در هیچ زمینه ای به جز تماشای ویدیو یا تماس های فیس تایم بهتر از آیفون یا آیپد نیست و اینکه کاربران حاضر به پرداخت 3000 دلار فقط برای این دو ویژگی باشند، کاملاً مشکوک است.

بر این اساس، در حالی که می توان انتظار داشت که Reality Pro در نگاه اول به عنوان یک محصول برای کاربران عادی ارائه شود، اما جایگاه آن در عمل احتمالا بیشتر به سمت یک نمونه اولیه برای توسعه دهندگان (نمونه اولیه توسعه دهنده) است که زمینه نرم افزاری را برای در آینده و زمانی که نسخه ارزان تر و کاربردی تر این دستگاه وارد بازار شود. در این بین، اپل مطمئناً نگاهی به تجربه سایر سازندگان در این زمینه انداخته است. جایی که HoloLens مایکروسافت و Meta’s Quest Pro اهداف آسانی برای پشت سر گذاشتن به نظر می رسند. هولولنز با حداقل قیمت 3500 دلار از نظر گورمن پروژه ای شکست خورده به نظر می رسد و موج جدید اخراج مایکروسافت به وضوح نشان دهنده اولویت کم این بخش برای این غول نرم افزاری است. این شرط برای رقیب 1500 دلاری دیگر در این زمینه یعنی Quest Pro نیز تا حدی صادق است. تهدید کننده ترین اطلاعات این بخش مربوط به آمار بازار واقعیت مجازی در سال گذشته است منتشر شد و بر این اساس بیش از نیمی از هدست های 400 دلاری کوئست (به عنوان محبوب ترین مدل در این رده) شش ماه پس از خرید بلااستفاده ماندند!

ناگفته نماند که هدست اپل قطعا بسیار پر زرق و برق و مدرن تر از هدست های موجود است، اما تهدیدها و چالش های ذکر شده بدون شک برای اپل نیز وجود دارد و با قیمت بسیار بالا، دایره محدودی از کاربران و خریداران مردد و محتاط. ، این چالش ها احتمالاً حتی گسترده تر هستند. آنها خواهند بود. یک سناریوی ممکن برای جلوگیری از تبدیل شدن Reality Pro به یک شکست تجاری بزرگ، تغییر موقعیت محصول به عنوان پیش نمایشی از آنچه در آینده است، است. این موضوع در تضاد با فعالیت های تیم بازاریابی اپل در این سال هاست چرا که این گروه هیچ گاه مجبور به کم اهمیت جلوه دادن رونمایی از یک محصول جدید نشده اند. در هر صورت رونمایی از این محصول نیازمند توسعه و رشد همه جانبه است که نیازمند استفاده از توسعه دهندگان خارج از گروه اپل برای ایجاد تجربه کاربری فراتر از آیفون یا آیپدهای فعلی است. در این شرایط از دیدگاه گورمن، اگر اپل موفق به کاهش هزار دلاری قیمت و افزایش عمر باتری دستگاه شود، می توان گفت که یک دستاورد قطعی است.

در نهایت، اگر اپل روزی موفق شود عینک های واقعیت افزوده را با قیمت، ویژگی ها و عمر باتری مشابه آیفون عرضه کند، احتمالاً این محصول خیالی چشم انداز فناوری را به همان شیوه ای تغییر خواهد داد که سایر محصولات انقلابی این شرکت تاکنون انجام داده اند، اما تا زمانی که اکنون هنگامی که آن روز فرا می رسد، شهرت اپل به عنوان یک پخش کننده تضمینی در مسیر سخت هدست واقعیت ترکیبی در ماه های آینده در خطر است.